ביקורות ותמונות ממופע "פינק פלויד" 22.2.05

ביקורת מתוך מדריך האינטרנט
העברי "רוק מתקדם":
אולם "צוותא 1" בתל-אביב היה מלא עד אפס
מקום. כל הכרטיסים נמכרו כבר בתחילת
השבוע, וקופת 'צוותא' הופצצה בטלפונים במשך
במשך שלושה ימים - לשווא! ביום שלישי,
22 בפברואר, התקיים ערב ההשקה לספר
'רוק מתקדם' בשיתוף 'מועדון הרוק הישראלי'
של משפחת גרוסברג. האירוע הוקדש כולו
ללהקת פינק פלויד, וההיענות היתה גבוהה.
להקת מג'נטיק שהגיעה מחיפה חיממה את
האווירה בביצועים מלאי כוונות טובות אך
לעתים מעט חובבניים - הסאונד היה סביר,
אך ניכר שהלהקה זקוקה לזמר/ת מקצועיים.
לא יעזור כלום - אם אין זמר, אין הרכב.
הריקודים והפיזוזים על הבמה גם הם היו
מיותרים, והשילוב בין עודף-חיוכים ומינון
גבוה של צלילי חיות יצר אפקט קומי, על
גבול הפרודיה. עם זאת, רוב הקהל העריך את
הלהקה ונתן לה מחיאות כפיים אוהדות ביותר -
כנראה בגלל שהגיל הצעיר מכתיב גישה סלחנית.
להקת שליחי הבלוז עלתה לבמה ומיד היה ברור
שמדובר בהרכב מקצועני עם נסיון ובגרות:
הסאונד היה מעולה (למרות בעיה זמנית שטופלה
מיד בתחילת המופע), הביצועים היו משופשפים,
והקהל היה מרוצה.

מעט ביקורת בונה ללהקת שליחי הבלוז: אם כבר
מתיימרים לבצע את "החומה" - אז רצוי מאוד שלא
להשמיט שירים סתם כך. אי אפשר לוותר על
קטעים מופתיים כגון One of my Turns (שבו
הגיבור שובר את הטלוויזיה בנוכחות נערת הליווי),
או Don't Leave Me Now (מיד אחר כך), סיום
החלק הראשון (Goodbye Cruel World), הקטע
הצבאי הקצר Bring the boys back home,
הקטע שלפני ההופעה (The Show must go on),
השיר ה"נאצי" (Waiting for the worms), סצינת
"המשפט" המפורסמת וכמובן קטע הסיום של
האופרה (Outside the wall). סינון שירים חשובים
יוצר תחושה לא טובה, בעיקר בקרב מי שמכיר
היטב את האלבום ומתייחס אליו ברצינות הראויה.
גם השמטת הקטע Welcome to the Machine
מתוך האלבום Wish You Were Here היתה
בלתי מוצדקת. אף פעם לא מאוחר לעשות חזרות
נוספות, לתקן ולשפר את המופע כדי שיעמוד
בסטנדרטים הגבוהים ביותר, וכדי שחובבי פינק
פלויד לא יתאכזבו מן ההשמטה הבלתי-מוסברת.

מאת: אורי ברייטמן
לדף הביקורת המקורי
ביקורת נוספת:
כבר 40 שנה עברו מאז שלהקת פינק פלויד
קיימת, והפופולאריות שלה עדיין גבוהה. ערב
מחווה ללהקה נערך אתמול בצוותא בת"א,
כאשר הערב הוא בעצם גם ערב השקה לספרו
החדש של אורי ברייטמן "רוק מתקדם". לערב
הגעתי, לאחר שזכיתי בכרטיס כניסה חינם בחידון
שנערך בפורום רוק מתקדם ב"תפוז". את הערב
הפיק "מועדון הרוק הישראלי" בניהולו של שאול
גרוסברג האגדי, האיש שבשנות ה-70 ארגן במו
ידיו עשרות הופעות של רוק ורוק מתקדם. כיבד
את הערב בנוכחותו גם דורון אייל, הידוע בכינויו
"שולץ האיום" שהיה חבר במס' להקות בסוף שנות
ה-70 ותחילת שנות ה-80. צוותא היה מלא מפה
לפה, מילדודס בגיל הטיפש-עשרה ועד מבוגרים
בגיל הפנסיה. אורי ברייטמן פתח את הערב בנאום
של מספר דקות שכלל מילות תודה לאלו שעזרו לו
להוציא לאור את הספר, וגם הוא סיפר על להקת
פינק פלויד עם התייחסות רלוונטית לימינו כאשר
הביא סקר של מגזין אנגלי נחשב שמוכיח שפינק
פלויד היא עדיין הלהקה המצליחה ביותר בכל
הזמנים (אני אישית חושב שביטלס הם המצליחים,
אבל שיהיה). את הערב פתחה להקת מג'נטיק
מהצפון, אשר ביצעה את ECHOES בתחילת
המופע, כאשר בועז פלג הגיטריסט פורט על
הגיטרה עם בקבוק בירה בין היתר. לאחר מכן
ביצעה הלהקה את כל ANIMALS. רואים שזאת
להקה מוכשרת עם הרבה עתיד, אך פרט
ל-SHEEP לא אהבתי את הביצועים. הבס
היה חזק מדי לאורך כל ההופעה, הגיטרות
עלו על השירה בד"כ, את התופים של ידידינו
טל שקד שמעו לפעמים ולפעמים לא, החלילנית-
זמרת שעשתה קולות רקע הייתה גרועה ועדיף
שתתמקד רק בנגינה על חליל, והכי הפריע לי
שבועז והחלילנית היו צריכים להשתטות ולעשות
קולות של חיות בזמן ANIMALS. כשיש לכם 2
קלידנים על הבמה, אפשר ללא ספק לארגן
סמפלים מדויקים שכאלה (בדיוק כמו שניב
חובב הקלידן של שליחי הבלוז עשה בעת
ביצוע DARK SIDE OF THE MOON).
הסמפלים המאולתרים של מג'נטיק הוסיפו
לגריעה מן הביצוע.

לאחר הפסקה של רבע שעה בה הוחלף
הציוד על הבמה, עלתה להקת שליחי הבלוז,
ללא ספק להקת הקאברים מס' 1 במדינה.
נגני גיטרה איכותיים כמו צ'לי סיגלסקי ואילן
וירצברג, קלידן מוכשר בטירוף כמו ניב חובב
שמאוד הרשים אותי אתמול הן בנגינה והן
בשירה, וזמר עם נוכחות כמו דני שושן,
הפכו את ההופעה למצוינת. חשוב לציין
שהסאונד והבאלאנס בהופעה של שליחי
הבלוז היו טובים הרבה יותר, וגם התאורה
הוסיפה לאווירה בהחלט. ההופעה נפתחה
עם האלבום WISH YOU WERE HERE,
כאשר השירים HAVE A CIGAR
ו-SHINE ON YOU CRAZY DIAMONDS
בוצעו בצורה נפלאה, כאשר הקהל מפזז לו יחד
עם הלהקה. לאחר מכן הלהקה עברה לבצע את
DARK SIDE OF THE MOON, ללא ספק
האלבום הפרוגרסיבי ביותר של הלהקה (לדעת
רבים וטובים) וגם האלבום הטוב ביותר שלה
(לטעמי). גם פה הביצועים היו נאמנים מאוד
למקור, תרמו לכך הסמפלים של ניב חובב
האנרגטי מאחורי הקלידים שנתן הופעה מעולה
עם נגינה נהדרת ושירה מופלאה, ובייחוד בלט
ב-THE GREAT GIG IN THE SKY עם קולות
הרקע שהזמרת עושה באלבום המקורי, פשוט היה
אדיר. לאחר מכן ביצעה הלהקה את THE WALL,
כאשר בלטו השירים IN THE FLASH וגם
ANOTHER BRICK IN THE WALL.

לסיכום, ערב מהנה גם לי כאחד שלא נחשב
למעריץ מובהק של פינק פלויד.

מאת: Rudess
לדף הביקורת המקורי
אורי ברייטמן מרצה על רוק מתקדם
אורי ברייטמן מרצה על רוק מתקדם
צילום: יובל אראל
מג'נטיק מבצעים את היצירה Echoes
מג'נטיק מבצעים את היצירה Echoes
צילום: מיכל גרוסברג
שליחי הבלוז מבצעים את האלבום The Wall
שליחי הבלוז מבצעים את האלבום The Wall
צילום: מיכל גרוסברג
שולץ האיום ודני שושן לפני ההופעה
שולץ האיום ודני שושן לפני ההופעה
צילום: מיכל גרוסברג
ניב חובב ואילן וירצברג מבצעים The Great Gig In The Sky
ניב חובב ואילן וירצברג מבצעים The Great Gig In The Sky
צילום: מיכל גרוסברג
אדון Rudess זוכה החידון
אדון Rudess זוכה החידון