כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:אלוף_בצלות_ואלוף_שום

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
aluf:אלוף_בצלות_ואלוף_שום [2006/07/16 21:30]
israel ציטוטים בבקשה
aluf:אלוף_בצלות_ואלוף_שום [2006/08/27 18:51]
ריש_לקיש באתרא דלעיל בשרא
שורה 1: שורה 1:
- 
-ביאליק החל בכתיבת "​אלוף בצלות"​ בהומברג שבגרמניה כבר ב-1923 (יעקוב פיכמן, שירת ביאליק((מישהו מוכן להקליד את הציטוט מהטקסט המקורי בבקשה? אנחנו הרי רוצים לשזור קטעים כאלו בספר...))). הוצאת הספרים שבבעלותו עמדה בפני קריסה כלכלית,​ וביאליק ניסה להציל אותה ולהעבירה לארץ ישראל. כחלק מהמאמץ הזה הוא עסק בההדרה של שירה עברית מימי הביניים,​ ובחיבור יצירות ילדים, מקוריות ושאולות (שמעון רבידוביץ,​ שיחותי עם ביאליק((שוב,​ תביא את המקור))). באותו הזמן היצירה כללה רק את "​אלוף בצלות",​ ללא החלק על בן המלך השני, והייתה שונה למדי מהגרסה הסופית. את הגרסה הסופית,​ ואת החלק השני על "​אלוף שום",​ כתב ביאליק ב-1927 כשהיה בחופשה קצרה בכפר-הילדים על שם מאיר שפיה (אגרות,​ ד' עמוד כ"​ב((אפילו כאן))). 
- 
-מלבד להיעדרו של אלוף שום, קיימים שני הבדלים גדולים בין הגרסה המוקדמת שנכתבה בגרמניה לבין הגרסה הידועה לנו היום. ​ 
- 
-בגרסה המוקדמת מקבל בן המלך כתמורה לבצלים מטבע זהב אחת, עשויה פיתוחי חותם כמשקל הבצל, "​מוניטין מעשה שרד",​ ועליה חקוקים "​דמות בצל מזה ובן מלך מזה"​. זיוה שמיר משערת שביאליק התייחס בקריצה לכך שערך המארק הגרמני פחת כל כך באותה תקופה שהיה שווה פחות מבצל. ​ 
- 
-ההבדל השני הוא בתיאור ההמון שמקבל את פניו של בן המלך: 
-"​והיה מדי יסור בן המלך אל אחת הערים - וקפצה על יושביה שמחה בלי מצרים, עשרה קבים שמחה לגלגולת,​ ושמח גדול וקטן, למאיש ועד תרנגולת,​ והשליך איש איש את כלי מלאכתו,​ הגלב את תערו והחייט את מחטו..."​ 
- 
-"​ובעלות עוד קול מצהלות התרועה,​ ובאו פתאום השוטרים במקל וברצועה,​ ופקעו בשפעת העם ושיסעוהו..."​ 
- 
-**למצוא את הטקסט המקורי ולהביא בשלמותו! **  
- 
-לזיוה שמיר המלל המקורי מזכיר תמונות של פולחן אישיות בגרמניה הנאצית. ​ 
- 
----- 
-הלל ברזל ("​שירת התחייה,​ ויהי היום"​) טען כי הבצל והשום מקרבים את העלילה לנוסח הבישול היהודי,​ וכי האנטישמיים נקראו דרך הלצה '​אנטישומיים'​. 
- 
-מצאתי אצל Hans F.K. Gunther, אחד "​המדענים"​ הראשונים שהגדירו בכתב את ארכיטיפ היהודי השנוא, שליהודים ריח מיוחד, "odor Judaeus",​ שנובע, לפיו, מהיגיינה ירודה (שים לב לסימטריה!),​ ומחיבה עתיקת יומין לשום. הוא מביא לכך הוכחות מהתלמוד (אבל לא הצלחתי לאמת). (Rassenkunde des judischen volkes, Hans F.K. Gunther, p. 257). 
- 
- --- //​[[:​ריש_לקיש|גדזוקוס ארכיליסטימוס]] 2006/06/17 13:​20// ​ 
  
aluf/אלוף_בצלות_ואלוף_שום.txt · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 21:23 (עריכה חיצונית)