כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:בקי_בהטיה

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
aluf:בקי_בהטיה [2006/06/14 18:56]
ריש_לקיש *
aluf:בקי_בהטיה [2013/11/06 21:27] (הגרסה הנוכחית)
שורה 15: שורה 15:
 בכתובות ה: דנה הגמרא בהיתר בעילה ראשונה (=של בתולה) בשבת, וכתב שם רש"​י:​ "​ואם תאמר: פסיק רישא ולא ימות הוא [שהרי בוודאי יצא דם - והווי חובל, ובוודאי ייפתח פתח - והווי בונה]... יש שבקיאין בהטיה, ואין דם יוצא ואף אין פתח נפתח, הלכך לאו פסיק רישא ולא ימות הוא"​. ולכאורה אינו מובן: מה בכך שיש בקיאין בהטיה? וכי משום כך לא הווי פסיק רישא? והרי לאותם שאינם בקיאים הווי פסיק רישא! גם מדברי רש"​י אלה נראה אפוא שהעובדה שאפשר לעשות את הפעולה באופן שאין בו פסיק רישא מהווה גורם מקל אף כאשר עשה אותה באופן שהווי פסיק רישא. בכתובות ה: דנה הגמרא בהיתר בעילה ראשונה (=של בתולה) בשבת, וכתב שם רש"​י:​ "​ואם תאמר: פסיק רישא ולא ימות הוא [שהרי בוודאי יצא דם - והווי חובל, ובוודאי ייפתח פתח - והווי בונה]... יש שבקיאין בהטיה, ואין דם יוצא ואף אין פתח נפתח, הלכך לאו פסיק רישא ולא ימות הוא"​. ולכאורה אינו מובן: מה בכך שיש בקיאין בהטיה? וכי משום כך לא הווי פסיק רישא? והרי לאותם שאינם בקיאים הווי פסיק רישא! גם מדברי רש"​י אלה נראה אפוא שהעובדה שאפשר לעשות את הפעולה באופן שאין בו פסיק רישא מהווה גורם מקל אף כאשר עשה אותה באופן שהווי פסיק רישא.
  
- --- //[[:ריש_לקיש|גדזוקוס ארכיליסטימוס]] 2006/06/14 18:56//+ --- //​[[ריש_לקיש|גדזוקוס ארכיליסטימוס]] 2006/06/14 18:56// 
 + 
 +---- 
 + 
 +אצל זיוה שמיר: "... לשאלת אחד המורים,​ ששיגר אל המשורר מכתב, ובו ביקש לדעת מה פירוש '​בקי בהטייה',​ ענה ביאליק שביטוי זה, שמקורו אמנם בתלמוד,​ היה שגור בפי אנשי ווהלין במובן אחר: כתואר לאיש ערום וחריף, היודע להטות את דבריו כלפי כל צד ('א דרייער בלע"​ז'​)"​ והיא מביאה מאיגרות,​ ד, עמוד קלב. 
 + 
 + --- //​[[ריש_לקיש|גדזוקוס ארכיליסטימוס]] 2006/06/17 12:35// 
aluf/בקי_בהטיה.1150300590.txt.gz · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)