כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:הטקסט

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה הגירסה הבאה בשני הצדדים
aluf:הטקסט [2006/06/12 12:40]
בבסטר
aluf:הטקסט [2006/07/17 14:50]
israel החלפת "חמור בן האתון שנבראת בין השמשות" בסתם "חמור בן-אתונות", כי זה מה שמופיע בטקסט
שורה 1: שורה 1:
 ====== אלוף בצלות ואלוף שום ====== ====== אלוף בצלות ואלוף שום ======
  
-ח"​נ ​ביאליק+[[אלוף ​בצלות ואלוף שום]]
  
-(בדיחה עממית בחרוזים)+[[ח"​נ ביאליק]] 
 + 
 +([[מקאמה|בדיחה עממית בחרוזים]])
  
    
 == א == == א ==
  
-בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / כדת לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו ציות [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל מהימן ומאסף, / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין חמור בן-אתונות ובין חמר-מרת,​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור בן-חיל ובן פרת!+בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / [[דת|כדת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו ​[[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל ​[[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]], / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין ​[[חמור בן-אתונות]] ובין ​[[חמר-מרת]], / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור ​[[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!
  
    
 == ב == == ב ==
  
-ויהי במלאת שבעה שבועות לצאתו, / וימלך עליו לבו לשוב אל-ביתו,​ / כי כבר מלא בחכמה כרסו, / משא כבד משאתו, / וכל-האמתחות וכל-[[הצקלונות]] / מלאו מ[[שבע החכמות]] ומ[[שבעים הלשונות]],​ / ויצו בן-המלך לצר כליו, / והנה-זה בא המגיד ויאמר אליו:+ויהי במלאת ​[[שבעה שבועות]] לצאתו, / וימלך עליו לבו לשוב אל-ביתו,​ / כי כבר מלא בחכמה כרסו, / משא כבד משאתו, / וכל-האמתחות וכל-[[הצקלונות]] / מלאו מ[[שבע החכמות]] ומ[[שבעים הלשונות]],​ / ויצו בן-המלך לצר כליו, / והנה-זה בא המגיד ויאמר אליו:
  
-"​אדוני בן-המלך הנחמד והנעים! / שמעתי כי-יש בעולם אי-פלאים,​ / לא-שזפתו עין בן-מלך מעודו, / ואמר: אגלה אזן רוממות כבודו, / אולי יהי עם-לבב הדר-תפארתו,​ / וסרת אל-האי וחקרתו. ​ / הן אי-פלאים האי ואיש לא-חקרו,​ / ולא דרכה רגל בן-מלך עפרו, / ומי יודע את-החתום עוד באוצרו,​ / אולי יהי אלהים עמך, / להשגיא פעלך ולהגדיל שמך, / ומצאת שם את-הימים או את-האחים."​+"​אדוני בן-המלך הנחמד והנעים! / שמעתי כי-יש בעולם אי-פלאים,​ / לא-שזפתו עין בן-מלך מעודו, / ואמר: אגלה אזן רוממות כבודו, / אולי יהי עם-לבב הדר-תפארתו,​ / וסרת אל-האי וחקרתו. ​ / הן אי-פלאים האי ואיש לא-חקרו,​ / ולא דרכה רגל בן-מלך עפרו, / ומי יודע את-החתום עוד באוצרו,​ / אולי יהי אלהים עמך, / להשגיא פעלך ולהגדיל שמך, / ומצאת שם את-[[הימים]] או את-[[האחים]]."
  
 ויאמר בן-המלך:​ דבריך טובים ונכחים! ויאמר בן-המלך:​ דבריך טובים ונכחים!
שורה 26: שורה 28:
 ויהי בעלות בן-המלך אל-היבשה,​ / וישתומם כי לא-מצא כל-חדשה,​ / זולתי כי-נפלים מעט אנשי-האי במינם: / ימינם שמאלם ושמאלם ימינם, / ותמולם מחרתם ומחרתם תמולם, / ולילם יומם ויומם לילם, / מרבעם עגל ומרבע עגולם, / והפוך נצב בביתם הסלם, / ועץ יערם גדל מנופו, / ותחלת מנינם מסופו. ​ / ויזעף בן-המלך וינע בכתפו, / ויאמר: על-מה חרדתי אפוא, / ואניע עצמותי עד הלם? – / אך שקר-לי האיש ויחלם חלום! ויהי בעלות בן-המלך אל-היבשה,​ / וישתומם כי לא-מצא כל-חדשה,​ / זולתי כי-נפלים מעט אנשי-האי במינם: / ימינם שמאלם ושמאלם ימינם, / ותמולם מחרתם ומחרתם תמולם, / ולילם יומם ויומם לילם, / מרבעם עגל ומרבע עגולם, / והפוך נצב בביתם הסלם, / ועץ יערם גדל מנופו, / ותחלת מנינם מסופו. ​ / ויזעף בן-המלך וינע בכתפו, / ויאמר: על-מה חרדתי אפוא, / ואניע עצמותי עד הלם? – / אך שקר-לי האיש ויחלם חלום!
  
-עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / והשוטרים בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / אחד מששים בעולם הבא.+עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / [[שוטרים|והשוטרים]] בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]].
  
-הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם מדם-הענב / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי קישון ופישון ואוקינוס:​ / פלמודה ועפיאן ואוקנוס,​ / שפרנון וקברנון וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-הפטדה והנפך; / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל בחלב צפרים, / ועגל-רעי ומריא ואלית כרים. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-קרקבן של-צפיר דניאל ולשון פרה אדמה, / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש ואספוגים מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / מיקבו של-לוט ומגתו של-נח­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.+הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם ​[[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי ​[[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]], / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]]; / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל ​[[חלב צפרים|בחלב צפרים]], / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]].  / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש ​[[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.
  
    
 == ד == == ד ==
  
-ויהי אחרי אכלם ואחרי שתה, / ומלך האי וכל-עדתו / יושבים את-אורחם הנעלה במסבם, / מתעטשים מריח קטרת ומטיבים לבם, / ועיני כלם חצין עצומות / מנעימות שבע ומשבע נעימות,​ / ויתעטש המלך וישאל את-אורחו כנימוס:​+ויהי אחרי אכלם ואחרי שתה, / ומלך האי וכל-עדתו / יושבים את-אורחם הנעלה במסבם, / מתעטשים מריח ​[[קטרת]] ומטיבים לבם, / ועיני כלם חצין עצומות / מנעימות שבע ומשבע נעימות,​ / ויתעטש המלך וישאל את-אורחו כנימוס:​
  
-"​הגידה-לי,​ אורחי ובן אחי! / הן חכם אתה מאיתן האזרחי / וחכך יטעם כל-טעם,​ – / הערבה לך ארוחתי הפעם?"​+"​הגידה-לי,​ אורחי ובן אחי! / הן חכם אתה ​[[הימן ואיתן|מאיתן האזרחי]] / וחכך יטעם כל-טעם,​ – / הערבה לך ארוחתי הפעם?"​
  
-ויזורר בן-המלך גם הוא ויען / במתק שפתים ובענות נעם:+[[ויזורר]] בן-המלך גם הוא ויען / במתק שפתים ובענות נעם:
  
 "​אדוני,​ אבי ומלכי! / מי-אנכי הדל כי– / תשים במשיבי טעם חלקי. ​ / חי-נפשי אם-ידעתי בכל-מדינה ופלך / מטעמים כמטעמי אדוני המלך. ​ / כלם ממתקים ומעדנים כלם, / אין-בם כל-סלף;​ אפס... ​ ואולם..."​ "​אדוני,​ אבי ומלכי! / מי-אנכי הדל כי– / תשים במשיבי טעם חלקי. ​ / חי-נפשי אם-ידעתי בכל-מדינה ופלך / מטעמים כמטעמי אדוני המלך. ​ / כלם ממתקים ומעדנים כלם, / אין-בם כל-סלף;​ אפס... ​ ואולם..."​
  
-גמגם בן-המלך ויהי כחמור העולה בסלם. ​ / אין זאת כי-אם-ירא או בוש. ​ / והמלך חכה לסוף פסוק עד-בוש,​ / וירא כי-אין סוף – וינד ראש, / ויאמר במרירות. ​ ופניו לענה וראש:+גמגם בן-המלך ויהי ​[[כחמור העולה בסלם|כחמור העולה בסלם]].  / אין זאת כי-אם-ירא או בוש. ​ / והמלך חכה לסוף פסוק עד-בוש,​ / וירא כי-אין סוף – וינד ראש, / ויאמר במרירות. ​ ופניו ​[[לענה וראש]]:
  
 "​ואולם?​ ואולם?"​ "​ואולם?​ ואולם?"​
שורה 47: שורה 49:
 ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר: ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר:
  
-"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ... ​ בצלים!"​+"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ...  ​[[בצלים ​ושומים|בצלים]]!"
  
 ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​ ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​
שורה 67: שורה 69:
 ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר: ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר:
  
-"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / עומד על-ראשו ורגליו לשמים, / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / והנחש מקנן בלבבו, ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם החלבנה והשחלת,​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני לענה! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו,​ / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל מבצל בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​+"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / [[עומד על-ראשו ורגליו לשמים]], / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / [[והנחש מקנן בלבבו]], ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם ​[[קטרת|החלבנה והשחלת]], / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני ​[[לענה]]! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו,​ / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל מבצל בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​
  
 ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת. ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת.
שורה 74: שורה 76:
 == ה == == ה ==
  
-ויהי בערב בשקט המון קריה, / והמלך ופרתמיו ישבו לאכל את-הבריה,​ / אשר הכין לכבודם בן-המלך האורח: / גדי מקלס וטלה-חלב ועפר רך ומח, / כלם צלי מבצל ומבשם מעשה רוקח, / מתבוססים בשמן זהב רותח, / ופרורי בצל דקים שקופים אטומים,​ / צרובי אש ואדמדמים-חומים,​ / זרועים על-הצלי כגרגרי אלגמים / ומרמזים ליצר האכילה באלף עיני ערומים / ותובעים בלי לשון ודבר שפתים / את-החך ואת-בית-הבליעה ואת-השנים / ואת-הקבה ואת-הלחיים. ​ / וכדי יין ומזרקי עסיסים / מגפני אספמיה ואשכלות איטליה וקפריסין / עומדים על-פני-השלחן בתוך / ככהנים על-דוכנם בברכת הזבח / ומשקרים לבטן: באי ואריוך!+ויהי בערב בשקט המון קריה, / והמלך ופרתמיו ישבו לאכל את-הבריה,​ / אשר הכין לכבודם בן-המלך האורח: / גדי מקלס וטלה-חלב ועפר רך ומח, / כלם צלי מבצל ומבשם מעשה רוקח, / מתבוססים בשמן זהב רותח, / ופרורי בצל דקים שקופים אטומים,​ / צרובי אש ואדמדמים-חומים,​ / זרועים על-הצלי כגרגרי ​[[אלגמים]] / ומרמזים ליצר האכילה באלף עיני ערומים / ותובעים בלי לשון ודבר שפתים / את-החך ואת-בית-הבליעה ואת-השנים / ואת-הקבה ואת-הלחיים. ​ / וכדי יין ומזרקי עסיסים / מגפני ​[[אספמיה]] ואשכלות איטליה וקפריסין / עומדים על-פני-השלחן בתוך / ככהנים על-דוכנם בברכת הזבח / ומשקרים לבטן: באי ואריוך!
  
-וישאו הקרואים את-עיניהם / ויראו את-המושם לפניהם,​ / ויבא באפם ריח צלי-הניחוח,​ / ויאחזם הבלמוס וילכו שבי בלי-כח,​ / ולא-מצאה עוד בטנם מנוח, / ויעיטו אל-המטעמים כעיט אל-הפגרים / ויקרעום וישסעום לעשרה גזרים, / נקר במזלג ועבר ושוב בין-הבתרים,​ / גזר על-ימין ואכל על-שמאל,​ / אין-אמר ואין-דברים זולתי קול: / קול לסת לועסת וקול שן גורסת, / קול כוס וצנצנת נוצצת ומכסכסת,​ / קול מזלג מנקר ושכין קורצת / וקול שפה מוצצת ומתמצמצת;​ / כי אכן באו המטעמים כשמן בעצמותם / ויאמרו:​ לא-נשוב על-כלותם! / והפיקות אשר בגרגרותם – / רצוא ושוב, עלה ורדת / כמרוצת העכברים אשר במלכדת. ​ / ולא-חשכו נפשם מעמל ויגיעה,​ / ויעבידו בפרך את-בית-הבליעה,​ / עד-אשר-זרחו פניני זעה על-הקרחת,​ / ויאנחו משפע תענוג ונחת, / ויהיו פה אחד ושפה אחת, / לאמר: כפתור ופרח, כפתור ופרח! / לא-בא כבשם הזה מימי תרח!+וישאו הקרואים את-עיניהם / ויראו את-המושם לפניהם,​ / ויבא באפם ריח צלי-הניחוח,​ / ויאחזם ​[[בלמוס|הבלמוס]] וילכו שבי בלי-כח,​ / ולא-מצאה עוד בטנם מנוח, / ויעיטו אל-המטעמים כעיט אל-הפגרים / ויקרעום וישסעום לעשרה גזרים, / נקר במזלג ועבר ושוב בין-הבתרים,​ / גזר על-ימין ואכל על-שמאל,​ / אין-אמר ואין-דברים זולתי קול: / קול לסת לועסת וקול שן גורסת, / קול כוס וצנצנת נוצצת ומכסכסת,​ / קול מזלג מנקר ושכין קורצת / וקול שפה מוצצת ומתמצמצת;​ / כי אכן באו המטעמים כשמן בעצמותם / ויאמרו:​ לא-נשוב על-כלותם! / והפיקות אשר בגרגרותם – / רצוא ושוב, עלה ורדת / כמרוצת העכברים אשר במלכדת. ​ / ולא-חשכו נפשם מעמל ויגיעה,​ / ויעבידו בפרך את-בית-הבליעה,​ / עד-אשר-זרחו פניני זעה על-הקרחת,​ / ויאנחו משפע תענוג ונחת, / ויהיו פה אחד ושפה אחת, / לאמר: ​[[כפתור ופרח]], כפתור ופרח! / לא-בא כבשם הזה מימי תרח!
  
-וירא בן-המלך כי-ערבה הבריה, / וילבש עז וגבורה כשריה, / ויער אל-פיו מן-האדם האדם האיטלקי,​ / ויקרא: כוס-ישועות לחיי אדוני ומלכי! / הנה כבדני המלך נגדה-נא לכל-עמו / ויטעם מפרי ארצי וגם רצה את-טעמו,​ / ועתה אולי יתאו המלך גם לראותו,​ / בצל חי ותמים במלבושיו כהיותו,​ / יצא מפיו דבר וצויתי כרגע להביא / מן-האמתחת אשר במזוי / מלא הטנא מפרי-זהבי;​ / כי חי-נפשך,​ מלכי אבי! / אם-לא כטוב טעמו בצלי כן נאוה מראהו, / ואתה אך-תעיף עיניך בו – ותחמדהו,​ / ואם לבך טוב אלי והרחותו מנחה / מיד-עבדך ובנך, / מנחת זכרון מזמרת ארצי וטובה, / והיה לך למאכל וזרעו לתנובה.+וירא בן-המלך כי-ערבה הבריה, / וילבש עז וגבורה ​[[שריה|כשריה]], / ויער אל-פיו מן-האדם האדם האיטלקי,​ / ויקרא: כוס-ישועות לחיי אדוני ומלכי! / הנה כבדני המלך נגדה-נא לכל-עמו / ויטעם מפרי ארצי וגם רצה את-טעמו,​ / ועתה אולי יתאו המלך גם לראותו,​ / בצל חי ותמים במלבושיו כהיותו,​ / יצא מפיו דבר וצויתי כרגע להביא / מן-האמתחת אשר במזוי / מלא הטנא מפרי-זהבי;​ / כי חי-נפשך,​ מלכי אבי! / אם-לא כטוב טעמו בצלי כן נאוה מראהו, / ואתה אך-תעיף עיניך בו – ותחמדהו,​ / ואם לבך טוב אלי והרחותו מנחה / מיד-עבדך ובנך, / מנחת זכרון מזמרת ארצי וטובה, / והיה לך למאכל וזרעו לתנובה.
  
 ויאמר המלך: יובא. ויאמר המלך: יובא.
שורה 89: שורה 91:
 והמלך ופרתמיו ראו את-הבצלים במעילי זהבם, / וישתוממו על-המראה ויפג לבבם, / וירימו איש בצל ויתבוננו,​ / ויאמרו איש אל-אחיו:​ מן הוא? / כי מעולם לא-ראו פרי-הדר כמהו / ולא-ידעו מה-הוא,​ / ויניעו ראש וישרקו ויתמהו. והמלך ופרתמיו ראו את-הבצלים במעילי זהבם, / וישתוממו על-המראה ויפג לבבם, / וירימו איש בצל ויתבוננו,​ / ויאמרו איש אל-אחיו:​ מן הוא? / כי מעולם לא-ראו פרי-הדר כמהו / ולא-ידעו מה-הוא,​ / ויניעו ראש וישרקו ויתמהו.
  
-ושם בתוך הפרתמים ישיש אחד היה, / ישיש ממחה וחכים [[בקי בהטיה|ובקי בהטיה]],​ / בטנו אוצר בלום וגרונו קבר, / ויקח בצל ויהפכהו מעבר אל-עבר,​ / וימששהו וימעכהו כה וכה בכפו, / ויריחהו אחת ושתים באפו, / אחת בנחירו הימנית ואחת בנחירו השמאלית,​ / ויבחנהו בחינה דקה כבחן אתרוג או מרגלית,​ / וינסהו נסיון כפול ומשלש, / בשני זוגות משקפים ובשפופרת ובאגרוף מפלש, / ויפצלהו פצלות פצלות, / ויפשיטהו את-כל-השמלות,​ / ואחר לקקו בקצה-הלשון ויאמר בזהירות:​ / אכן יש-בו מן-המרירות שבחריפות ומן-החריפות שבמרירות,​ / ומן-הרך שבקשי ומן-הקשי שברך, / ומן-התוך שבקליפה ומן-הקליפה שבתוך, / ומזגו לא-קר ולא-חם ולא-יבש ולא-לח,​ / ועינו איננה כעין הבדלח, / וריחו איננו כריח הקנמון,​ / וטעמו לא כטעם הכמון, / ויצא מכלל-צנון ולא-בא עד-החזרת,​ / ולא-נמצא זכרו בפיטום הקטרת, / ולפי השערתי,​ השערת ממחה, / אין כמהו סגלה יפה [[אצטומכא|לאצטומכא]].+ושם בתוך הפרתמים ישיש אחד היה, / ישיש ממחה וחכים [[בקי בהטיה|ובקי בהטיה]],​ / בטנו אוצר בלום וגרונו קבר, / ויקח בצל ויהפכהו מעבר אל-עבר,​ / וימששהו וימעכהו כה וכה בכפו, / ויריחהו אחת ושתים באפו, / אחת בנחירו הימנית ואחת בנחירו השמאלית,​ / ויבחנהו בחינה דקה כבחן ​[[אתרוג]] או מרגלית,​ / וינסהו נסיון כפול ומשלש, / בשני זוגות משקפים ובשפופרת ​[[אגרוף מפלש|ובאגרוף מפלש]], / ויפצלהו פצלות פצלות, / ויפשיטהו את-כל-השמלות,​ / ואחר לקקו בקצה-הלשון ויאמר בזהירות:​ / אכן יש-בו מן-המרירות שבחריפות ומן-החריפות שבמרירות,​ / ומן-הרך שבקשי ומן-הקשי שברך, / [[הקליפה והתוך|ומן-התוך שבקליפה ומן-הקליפה שבתוך]], / [[ארבעת המזגים|ומזגו לא-קר ולא-חם ולא-יבש ולא-לח]], / ועינו איננה כעין הבדלח, / וריחו איננו כריח הקנמון,​ / וטעמו לא כטעם הכמון, / ויצא מכלל-צנון ולא-בא עד-החזרת,​ / ולא-נמצא זכרו בפיטום הקטרת, / ולפי השערתי,​ השערת ממחה, / אין כמהו סגלה יפה [[אצטומכא|לאצטומכא]].
  
 ויאמר בן-המלך אל-הממחה:​ / יברכך אלהים בשכבך ובקומך! / עתה ידעתי כי אין-כמוך חכים / חוקר לכל-תכלית ומבין בענינים דקים, / ראה, כל-דבריך נכוחים וברורים / ומשפטך על-הבצלים משפט האורים. ​ / כמעט עינך ראתם / ותבא עד-חקר תכונתם,​ / ותעמד בשתי רגלים על-סודם,​ / כי לך עין לא אדם, / וברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם! ויאמר בן-המלך אל-הממחה:​ / יברכך אלהים בשכבך ובקומך! / עתה ידעתי כי אין-כמוך חכים / חוקר לכל-תכלית ומבין בענינים דקים, / ראה, כל-דבריך נכוחים וברורים / ומשפטך על-הבצלים משפט האורים. ​ / כמעט עינך ראתם / ותבא עד-חקר תכונתם,​ / ותעמד בשתי רגלים על-סודם,​ / כי לך עין לא אדם, / וברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם!
שורה 96: שורה 98:
 == ז == == ז ==
  
-ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים חכמיו המחכמים,​ / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.+ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים ​[[חכמים מחוכמים|חכמיו המחכמים]], / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.
  
-וזקן-החכמים,​ יועץ פלא כאחיתפל,​ / מחו יורה כחץ ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו הבטן המלאה ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה:+וזקן-החכמים,​ יועץ פלא ​[[אחיתפל|כאחיתפל]], / מחו ​[[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה:
  
-"​יגדלך אלהים, אדוני המלך, וירוממך! / אנכי טרם יגעתי – וראה זה מצאתי, / אין-זאת כי אם-הופיע אלהים על-עצתי. ​ / הנה הואל הואיל בן-המלך הצעיר, נרו יזרח ויאיר / כשמש ביום בהיר, / ויגש מתנובת ארצו ומפרי-גנו / פרי הדר וחדש מלא-טנאו / מנחה לאדוני המלך ומתת – / ומנענוהו מכבוד ולא-תחשב-לנו לחטאת? / כי-יעצתי:​ ישקל-נא לבן-המלך על-פי-פעלו / אדרכמוני זהב מלא-הטנא כמכסת פריו ומשקלו,​ / ונקל זאת בעיני – ונתת בידו אגרת, / כי מעתה יקרא לו שם-כבוד ותפארת,​ / לאמר: '​הוד רוממותו האלוף בצלות!'​ / והיתה לו בארצו לעדה ולהתנצלות,​ / כי לא-שוטט לריק ולא-אכל לחם עצלות; / ולך תהיה צדקה, כי לא-שלחת אורחך ריקם, / את-מכבדיך תכבד ותשיב שבעתים אל-חיקם. ​ / זאת עצתי – ואלהים יצוה-לך שלומו, / כי חכם אדוני המלך כשלמה, / ואנכי מה? הלא רק פרעש בן-יומו,​ / מלחך עפר נעלי מלכי וכרעי הדומו, / ברוך ומברך שם כבוד המלך ממקומו."​+"​יגדלך אלהים, אדוני המלך, וירוממך! / אנכי ​[[טרם יגעתי – וראה זה מצאתי]], / אין-זאת כי אם-הופיע אלהים על-עצתי. ​ / הנה הואל הואיל בן-המלך הצעיר, נרו יזרח ויאיר / כשמש ביום בהיר, / ויגש מתנובת ארצו ומפרי-גנו / פרי הדר וחדש מלא-טנאו / מנחה לאדוני המלך ומתת – / ומנענוהו מכבוד ולא-תחשב-לנו לחטאת? / כי-יעצתי:​ ישקל-נא לבן-המלך על-פי-פעלו / [[אדרכמוני זהב]] מלא-הטנא כמכסת פריו ומשקלו,​ / ונקל זאת בעיני – ונתת בידו אגרת, / כי מעתה יקרא לו שם-כבוד ותפארת,​ / לאמר: '​הוד רוממותו האלוף בצלות!'​ / והיתה לו בארצו לעדה ולהתנצלות,​ / כי לא-שוטט לריק ולא-אכל לחם עצלות; / ולך תהיה צדקה, כי לא-שלחת אורחך ריקם, / את-מכבדיך תכבד ותשיב שבעתים אל-חיקם. ​ / זאת עצתי – ואלהים יצוה-לך שלומו, / כי חכם אדוני המלך כשלמה, / ואנכי מה? הלא רק פרעש בן-יומו,​ / מלחך עפר נעלי מלכי וכרעי הדומו, / ברוך ומברך שם כבוד המלך ממקומו."​
  
-ותיטב בעיני המלך העצה, / ויעשנה בלב שלם ובנפש חפצה, / ויתן לבן-המלך את-הזהב ואת-האגרת,​ / וכבוד גדול עשה לו ותפארת,​ / וישלחהו עד-הגבול בתפים ובמחולות,​ – / וכל-העם רואים את הקולות!+ותיטב בעיני המלך העצה, / ויעשנה בלב שלם ובנפש חפצה, / ויתן לבן-המלך את-הזהב ואת-האגרת,​ / וכבוד גדול עשה לו ותפארת,​ / וישלחהו עד-הגבול בתפים ובמחולות,​ – / [[כל העם רואים את הקולות|וכל-העם רואים את הקולות]]!
  
    
 == ח == == ח ==
  
-ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, אחותו אשר אהב, / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב.+ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, ​[[אחותו אשר אהב]], / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב.
  
 ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי לא-מלא בן-המלך פיו קדים, / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו!"​ ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי לא-מלא בן-המלך פיו קדים, / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו!"​
שורה 124: שורה 126:
 פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר,​ יצרהו אל כאישון,​ / ויט אליו שלום כנהר פישון, / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-יתרון במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר. פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר,​ יצרהו אל כאישון,​ / ויט אליו שלום כנהר פישון, / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-יתרון במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר.
  
-ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים תמד צונן על-צפיחיות בכרכם, / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​+ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים ​[[תמד]] צונן על-צפיחיות ​[[כרכם|בכרכם]], / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​
  
 "​הערבו לך מטעמי המלך, בן-חמדות?"​ "​הערבו לך מטעמי המלך, בן-חמדות?"​
שורה 134: שורה 136:
 "מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום. "מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום.
  
-ויען בן-המלך,​ ופניו השתנו ככרום:+ויען בן-המלך, ​[[כרום זלות|ופניו השתנו ככרום]]:
  
 "​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​ "​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​
שורה 142: שורה 144:
 וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים. וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים.
  
-והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / ברוך שככה-לו בעולמו!"​+והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / [[ברוך שככה לו בעולמו|ברוך שככה-לו בעולמו]]!"
  
 והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר: והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר:
  
-"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / רם זלות ושבלול תמס ילך, / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית וזקנקן;​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​+"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / [[כרום זלות|רם זלות]] [[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית ​[[בצלצלים|וזקנקן]]; / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​
  
    
 == י == == י ==
  
-ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / ותפרחנה עצמותיו,​ ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / עשרה דברים נאמרו בשום: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת).+ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / ותפרחנה עצמותיו,​ ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / [[עשרה דברים נאמרו בשום]]: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת).
  
 ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם. ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם.
  
-וישבו הזקנים שבת דוגרת על-ביצה,​ / ויעמיקו חקר ויבקשו עצה, / ויחליקו זקן מהדר ומגדל, / ויקמטו מצח ויחתרו באגדל, / לדעת מה-דבר-הסגלה מכל-סגלה,​ / הראוי לבן-המלך להיות לו גמולה, / ואשר בלי-צל-ספק וספק-ספק / חפץ לבו ישלים ורצונו יפק, / ואשר יאדיר גם-כבוד-המלך והעם / מנהר ועד-נהר ומים ועד-ים.+וישבו הזקנים שבת דוגרת על-ביצה,​ / ויעמיקו חקר ויבקשו עצה, / ויחליקו זקן מהדר ומגדל, / ויקמטו מצח ויחתרו באגדל, / לדעת מה-דבר-הסגלה מכל-סגלה,​ / הראוי לבן-המלך להיות לו גמולה, / ואשר בלי-צל-ספק וספק-ספק / חפץ לבו ישלים ורצונו יפק, / ואשר יאדיר גם-כבוד-המלך והעם / [[מנהר ועד-נהר ומים ועד-ים]].
  
 עוד הזקנים אובדי עצות ועשתונות,​ / וזקן החרטמים התעורר כמקיץ משנות, / ויאמר: רבותי, מה ההתעשתות ומה השטות? / ומה העשתונות ומה העשתות?​ / הדבר פשוט בתכלית הפשטות! / הנה אתנו פה באי דבר-סגלה,​ / אין-כמהו ליקר בתבל כלה, – / הבה, נשיבנו מנחה חלף השום וננצל! / הטרם תדעו מה-הוא?​ – עוד הזקנים אובדי עצות ועשתונות,​ / וזקן החרטמים התעורר כמקיץ משנות, / ויאמר: רבותי, מה ההתעשתות ומה השטות? / ומה העשתונות ומה העשתות?​ / הדבר פשוט בתכלית הפשטות! / הנה אתנו פה באי דבר-סגלה,​ / אין-כמהו ליקר בתבל כלה, – / הבה, נשיבנו מנחה חלף השום וננצל! / הטרם תדעו מה-הוא?​ –
  
-הלא הוא הבצל!+[[הלא הוא הבצל!]]
  
 הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / שפתים ישק משיב דברים נכחים! הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / שפתים ישק משיב דברים נכחים!
שורה 166: שורה 168:
 == יא == == יא ==
  
-ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר העברה, וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה נערם כחומה, / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים פחות וסגנים / רוכבים על-שבעים רכשים ואחשתרנים,​ / ובראש התהלוכה בכרה נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-טפסר,​ / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה כלולה, / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / מדה כנגד מדה, איפה שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן מזין ומתיג רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות בצלצלים,​ – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים.+ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר העברה, וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה נערם כחומה, / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים פחות וסגנים / רוכבים על-שבעים רכשים ואחשתרנים,​ / ובראש התהלוכה בכרה נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-[[טפסר]], / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה כלולה, / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / מדה כנגד מדה, איפה שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן ​[[מזין ומתיג]] רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות ​[[בצלצלים]], – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים.
  
    
 == יב == == יב ==
  
-ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו שך בעדו, / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / זולתי לכותב הדברים האלה לבדו.+ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו שך בעדו, / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / [[זולתי לכותב הדברים האלה לבדו]]. 
aluf/הטקסט.txt · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)