כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:הטקסט

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה הגירסה הבאה בשני הצדדים
aluf:הטקסט [2006/06/29 13:48]
ריש_לקיש
aluf:הטקסט [2006/07/17 14:50]
israel החלפת "חמור בן האתון שנבראת בין השמשות" בסתם "חמור בן-אתונות", כי זה מה שמופיע בטקסט
שורה 10: שורה 10:
 == א == == א ==
  
-בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / כ[[דת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!+בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / [[דת|כדת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!
  
    
שורה 30: שורה 30:
 עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / [[שוטרים|והשוטרים]] בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]]. עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / [[שוטרים|והשוטרים]] בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]].
  
-הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם [[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי [[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]],​ / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]];​ / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל [[חלב צפרים|בחלב צפרים]],​ / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]]. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון]] [[פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש [[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.+הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם [[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי [[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]],​ / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]];​ / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל [[חלב צפרים|בחלב צפרים]],​ / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]]. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש [[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.
  
    
שורה 49: שורה 49:
 ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר: ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר:
  
-"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ... ​ בצלים!"​+"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ...  ​[[בצלים ​ושומים|בצלים]]!"
  
 ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​ ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​
שורה 69: שורה 69:
 ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר: ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר:
  
-"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / [[עומד על-ראשו ורגליו לשמים]],​ / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / [[והנחש מקנן בלבבו]],​ ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם [[קטרת|החלבנה והשחלת]],​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני [[לענה]]! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-[[מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו]], / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל ​[[מבצל]] בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​+"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / [[עומד על-ראשו ורגליו לשמים]],​ / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / [[והנחש מקנן בלבבו]],​ ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם [[קטרת|החלבנה והשחלת]],​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני [[לענה]]! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו,​ / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל מבצל בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​
  
 ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת. ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת.
שורה 98: שורה 98:
 == ז == == ז ==
  
-ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים חכמיו המחכמים,​ / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.+ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים ​[[חכמים מחוכמים|חכמיו המחכמים]], / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.
  
 וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה: וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה:
שורה 136: שורה 136:
 "מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום. "מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום.
  
-ויען בן-המלך,​ [[כרום|ופניו השתנו ככרום]]:​+ויען בן-המלך,​ [[כרום ​זלות|ופניו השתנו ככרום]]:​
  
 "​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​ "​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​
שורה 144: שורה 144:
 וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים. וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים.
  
-והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / ברוך שככה-לו בעולמו!"​+והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / [[ברוך שככה לו בעולמו|ברוך שככה-לו בעולמו]]!"
  
 והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר: והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר:
  
-"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / רם זלות [[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית [[זקנקן|וזקנקן]];​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​+"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / [[כרום זלות|רם זלות]] ​[[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית [[בצלצלים|וזקנקן]];​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​
  
    
aluf/הטקסט.txt · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)