כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:הטקסט

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

aluf:הטקסט [2006/06/12 19:23]
ריש_לקיש
aluf:הטקסט [2013/11/06 20:59]
שורה 1: שורה 1:
-====== אלוף בצלות ואלוף שום ====== 
  
-ח"נ ביאליק 
- 
-(בדיחה עממית בחרוזים) 
- 
-  
-== א == 
- 
-בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / כ[[דת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]! 
- 
-  
-== ב == 
- 
-ויהי במלאת שבעה שבועות לצאתו, / וימלך עליו לבו לשוב אל-ביתו,​ / כי כבר מלא בחכמה כרסו, / משא כבד משאתו, / וכל-האמתחות וכל-[[הצקלונות]] / מלאו מ[[שבע החכמות]] ומ[[שבעים הלשונות]],​ / ויצו בן-המלך לצר כליו, / והנה-זה בא המגיד ויאמר אליו: 
- 
-"​אדוני בן-המלך הנחמד והנעים! / שמעתי כי-יש בעולם אי-פלאים,​ / לא-שזפתו עין בן-מלך מעודו, / ואמר: אגלה אזן רוממות כבודו, / אולי יהי עם-לבב הדר-תפארתו,​ / וסרת אל-האי וחקרתו. ​ / הן אי-פלאים האי ואיש לא-חקרו,​ / ולא דרכה רגל בן-מלך עפרו, / ומי יודע את-החתום עוד באוצרו,​ / אולי יהי אלהים עמך, / להשגיא פעלך ולהגדיל שמך, / ומצאת שם את-[[הימים]] או את-[[האחים]]."​ 
- 
-ויאמר בן-המלך:​ דבריך טובים ונכחים! 
- 
-בו ביום ובשעה ההיא / שכר לו בן-המלך אני / וירד הוא וכל-הכבדה עמו אל-האי. 
- 
-  
-== ג == 
- 
-ויהי בעלות בן-המלך אל-היבשה,​ / וישתומם כי לא-מצא כל-חדשה,​ / זולתי כי-נפלים מעט אנשי-האי במינם: / ימינם שמאלם ושמאלם ימינם, / ותמולם מחרתם ומחרתם תמולם, / ולילם יומם ויומם לילם, / מרבעם עגל ומרבע עגולם, / והפוך נצב בביתם הסלם, / ועץ יערם גדל מנופו, / ותחלת מנינם מסופו. ​ / ויזעף בן-המלך וינע בכתפו, / ויאמר: על-מה חרדתי אפוא, / ואניע עצמותי עד הלם? – / אך שקר-לי האיש ויחלם חלום! 
- 
-עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / והשוטרים בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]]. 
- 
-הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם [[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי [[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]],​ / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]];​ / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל [[חלב צפרים|בחלב צפרים]],​ / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]]. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש [[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח. 
- 
-  
-== ד == 
- 
-ויהי אחרי אכלם ואחרי שתה, / ומלך האי וכל-עדתו / יושבים את-אורחם הנעלה במסבם, / מתעטשים מריח קטרת ומטיבים לבם, / ועיני כלם חצין עצומות / מנעימות שבע ומשבע נעימות,​ / ויתעטש המלך וישאל את-אורחו כנימוס:​ 
- 
-"​הגידה-לי,​ אורחי ובן אחי! / הן חכם אתה מאיתן האזרחי / וחכך יטעם כל-טעם,​ – / הערבה לך ארוחתי הפעם?"​ 
- 
-ויזורר בן-המלך גם הוא ויען / במתק שפתים ובענות נעם: 
- 
-"​אדוני,​ אבי ומלכי! / מי-אנכי הדל כי– / תשים במשיבי טעם חלקי. ​ / חי-נפשי אם-ידעתי בכל-מדינה ופלך / מטעמים כמטעמי אדוני המלך. ​ / כלם ממתקים ומעדנים כלם, / אין-בם כל-סלף;​ אפס... ​ ואולם..."​ 
- 
-גמגם בן-המלך ויהי כחמור העולה בסלם. ​ / אין זאת כי-אם-ירא או בוש. ​ / והמלך חכה לסוף פסוק עד-בוש,​ / וירא כי-אין סוף – וינד ראש, / ויאמר במרירות. ​ ופניו לענה וראש: 
- 
-"​ואולם?​ ואולם?"​ 
- 
-ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר: 
- 
-"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ... ​ בצלים!"​ 
- 
-ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​ 
- 
-"​הבצ... ​ הבצ... ​ הבצלים?​!"​ 
- 
-ולא ידע בן-המלך מה הפליאה והתמיהה,​ / ויתעטש בדגש חזק ובהא הידיעה,​ / פעם ושתים ושלישיה:​ 
- 
-"​הבצ... ​ הבצ... ​ הבצלים!!!"​ 
- 
-ויתמהו הפרתמים איש אל-רעהו,​ / והמלך שב וישאלהו:​ 
- 
-"​הזוררת אם-דברת?​ / ומה הבצלים האלה אשר אמרת?"​ 
- 
-אך הגה את-השם באותיותיו – וחטמו נעוה, / וכל-חטמי הפרתמים התאוו תאוה, / ויתעטשו ויזוררו שלש רגלים, / מריח הקטרת והבשמים ומה- 
- 
-בצ... ​ בצ... ​ בצלים!!! 
- 
-ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר: 
- 
-"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / עומד על-ראשו ורגליו לשמים, / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / והנחש מקנן בלבבו, ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם החלבנה והשחלת,​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני לענה! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו,​ / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל מבצל בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​ 
- 
-ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת. 
- 
-  
-== ה == 
- 
-ויהי בערב בשקט המון קריה, / והמלך ופרתמיו ישבו לאכל את-הבריה,​ / אשר הכין לכבודם בן-המלך האורח: / גדי מקלס וטלה-חלב ועפר רך ומח, / כלם צלי מבצל ומבשם מעשה רוקח, / מתבוססים בשמן זהב רותח, / ופרורי בצל דקים שקופים אטומים,​ / צרובי אש ואדמדמים-חומים,​ / זרועים על-הצלי כגרגרי אלגמים / ומרמזים ליצר האכילה באלף עיני ערומים / ותובעים בלי לשון ודבר שפתים / את-החך ואת-בית-הבליעה ואת-השנים / ואת-הקבה ואת-הלחיים. ​ / וכדי יין ומזרקי עסיסים / מגפני אספמיה ואשכלות איטליה וקפריסין / עומדים על-פני-השלחן בתוך / ככהנים על-דוכנם בברכת הזבח / ומשקרים לבטן: באי ואריוך! 
- 
-וישאו הקרואים את-עיניהם / ויראו את-המושם לפניהם,​ / ויבא באפם ריח צלי-הניחוח,​ / ויאחזם הבלמוס וילכו שבי בלי-כח,​ / ולא-מצאה עוד בטנם מנוח, / ויעיטו אל-המטעמים כעיט אל-הפגרים / ויקרעום וישסעום לעשרה גזרים, / נקר במזלג ועבר ושוב בין-הבתרים,​ / גזר על-ימין ואכל על-שמאל,​ / אין-אמר ואין-דברים זולתי קול: / קול לסת לועסת וקול שן גורסת, / קול כוס וצנצנת נוצצת ומכסכסת,​ / קול מזלג מנקר ושכין קורצת / וקול שפה מוצצת ומתמצמצת;​ / כי אכן באו המטעמים כשמן בעצמותם / ויאמרו:​ לא-נשוב על-כלותם! / והפיקות אשר בגרגרותם – / רצוא ושוב, עלה ורדת / כמרוצת העכברים אשר במלכדת. ​ / ולא-חשכו נפשם מעמל ויגיעה,​ / ויעבידו בפרך את-בית-הבליעה,​ / עד-אשר-זרחו פניני זעה על-הקרחת,​ / ויאנחו משפע תענוג ונחת, / ויהיו פה אחד ושפה אחת, / לאמר: כפתור ופרח, כפתור ופרח! / לא-בא כבשם הזה מימי תרח! 
- 
-וירא בן-המלך כי-ערבה הבריה, / וילבש עז וגבורה כשריה, / ויער אל-פיו מן-האדם האדם האיטלקי,​ / ויקרא: כוס-ישועות לחיי אדוני ומלכי! / הנה כבדני המלך נגדה-נא לכל-עמו / ויטעם מפרי ארצי וגם רצה את-טעמו,​ / ועתה אולי יתאו המלך גם לראותו,​ / בצל חי ותמים במלבושיו כהיותו,​ / יצא מפיו דבר וצויתי כרגע להביא / מן-האמתחת אשר במזוי / מלא הטנא מפרי-זהבי;​ / כי חי-נפשך,​ מלכי אבי! / אם-לא כטוב טעמו בצלי כן נאוה מראהו, / ואתה אך-תעיף עיניך בו – ותחמדהו,​ / ואם לבך טוב אלי והרחותו מנחה / מיד-עבדך ובנך, / מנחת זכרון מזמרת ארצי וטובה, / והיה לך למאכל וזרעו לתנובה. 
- 
-ויאמר המלך: יובא. 
- 
-  
-== ו == 
- 
-אז ידלג העבד כעפר האילים / להביא בדבר בן-המלך מן-הבצלים,​ / וירם מן-הצידה אשר במזוה / כל-בחור בבצלים וכל-נחמד ונאוה, / ויתנם אל-טנא זהב ויבא, / וישטחם על-המרבד שטח / לרגלי המלך שי ריח ניחוח. 
- 
-והמלך ופרתמיו ראו את-הבצלים במעילי זהבם, / וישתוממו על-המראה ויפג לבבם, / וירימו איש בצל ויתבוננו,​ / ויאמרו איש אל-אחיו:​ מן הוא? / כי מעולם לא-ראו פרי-הדר כמהו / ולא-ידעו מה-הוא,​ / ויניעו ראש וישרקו ויתמהו. 
- 
-ושם בתוך הפרתמים ישיש אחד היה, / ישיש ממחה וחכים [[בקי בהטיה|ובקי בהטיה]],​ / בטנו אוצר בלום וגרונו קבר, / ויקח בצל ויהפכהו מעבר אל-עבר,​ / וימששהו וימעכהו כה וכה בכפו, / ויריחהו אחת ושתים באפו, / אחת בנחירו הימנית ואחת בנחירו השמאלית,​ / ויבחנהו בחינה דקה כבחן אתרוג או מרגלית,​ / וינסהו נסיון כפול ומשלש, / בשני זוגות משקפים ובשפופרת ובאגרוף מפלש, / ויפצלהו פצלות פצלות, / ויפשיטהו את-כל-השמלות,​ / ואחר לקקו בקצה-הלשון ויאמר בזהירות:​ / אכן יש-בו מן-המרירות שבחריפות ומן-החריפות שבמרירות,​ / ומן-הרך שבקשי ומן-הקשי שברך, / ומן-התוך שבקליפה ומן-הקליפה שבתוך, / ומזגו לא-קר ולא-חם ולא-יבש ולא-לח,​ / ועינו איננה כעין הבדלח, / וריחו איננו כריח הקנמון,​ / וטעמו לא כטעם הכמון, / ויצא מכלל-צנון ולא-בא עד-החזרת,​ / ולא-נמצא זכרו בפיטום הקטרת, / ולפי השערתי,​ השערת ממחה, / אין כמהו סגלה יפה [[אצטומכא|לאצטומכא]]. 
- 
-ויאמר בן-המלך אל-הממחה:​ / יברכך אלהים בשכבך ובקומך! / עתה ידעתי כי אין-כמוך חכים / חוקר לכל-תכלית ומבין בענינים דקים, / ראה, כל-דבריך נכוחים וברורים / ומשפטך על-הבצלים משפט האורים. ​ / כמעט עינך ראתם / ותבא עד-חקר תכונתם,​ / ותעמד בשתי רגלים על-סודם,​ / כי לך עין לא אדם, / וברוך שחלק מחכמתו לבשר ודם! 
- 
-  
-== ז == 
- 
-ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים חכמיו המחכמים,​ / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה. 
- 
-וזקן-החכמים,​ יועץ פלא כאחיתפל,​ / מחו יורה כחץ ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו הבטן המלאה ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה: 
- 
-"​יגדלך אלהים, אדוני המלך, וירוממך! / אנכי טרם יגעתי – וראה זה מצאתי, / אין-זאת כי אם-הופיע אלהים על-עצתי. ​ / הנה הואל הואיל בן-המלך הצעיר, נרו יזרח ויאיר / כשמש ביום בהיר, / ויגש מתנובת ארצו ומפרי-גנו / פרי הדר וחדש מלא-טנאו / מנחה לאדוני המלך ומתת – / ומנענוהו מכבוד ולא-תחשב-לנו לחטאת? / כי-יעצתי:​ ישקל-נא לבן-המלך על-פי-פעלו / אדרכמוני זהב מלא-הטנא כמכסת פריו ומשקלו,​ / ונקל זאת בעיני – ונתת בידו אגרת, / כי מעתה יקרא לו שם-כבוד ותפארת,​ / לאמר: '​הוד רוממותו האלוף בצלות!'​ / והיתה לו בארצו לעדה ולהתנצלות,​ / כי לא-שוטט לריק ולא-אכל לחם עצלות; / ולך תהיה צדקה, כי לא-שלחת אורחך ריקם, / את-מכבדיך תכבד ותשיב שבעתים אל-חיקם. ​ / זאת עצתי – ואלהים יצוה-לך שלומו, / כי חכם אדוני המלך כשלמה, / ואנכי מה? הלא רק פרעש בן-יומו,​ / מלחך עפר נעלי מלכי וכרעי הדומו, / ברוך ומברך שם כבוד המלך ממקומו."​ 
- 
-ותיטב בעיני המלך העצה, / ויעשנה בלב שלם ובנפש חפצה, / ויתן לבן-המלך את-הזהב ואת-האגרת,​ / וכבוד גדול עשה לו ותפארת,​ / וישלחהו עד-הגבול בתפים ובמחולות,​ – / וכל-העם רואים את הקולות! 
- 
-  
-== ח == 
- 
-ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, אחותו אשר אהב, / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב. 
- 
-ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי לא-מלא בן-המלך פיו קדים, / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו!"​ 
- 
-ושם בתוך הקרואים במשתה היין / בן אחד המלכים כמהו כאין, / כמעט לא-יראה לעין, / לא תאר לו ולא הדר, אברך דל וצנום / אבל לבו ער ושכלו לא-ינום,​ / וכשמעו דבר-הבצלים לא-מצא עוד מנוח, / כי-נתקעו הדברים בלבו כמסמר במח, / וככל אשר-הגה בם כן התאושש ויאמר: / הנה הביא זה בבצליו זהב כחמר, / ולמה לא-אעשה גם-אני כמהו? / הבה אנסה דבר – אולי אוכל עשהו! 
- 
-ויעש בסתר וישלח מלאכים חרש, לחקר באי-הפלאים כל-דבר עד-שרש. ​ / ומקץ ימים רבים אחרי התמהמהם,​ / שבו המלאכים אל-ארצם ואל-עמם,​ / ובפיהם לבן-המלך בשרת נחומים / לאמר: "​באנו אל-האי – והנה אין-בו שומים!"​ 
- 
-וישמע בן-המלך ולא הגיד לאביו ולאמו / ויצא אל-האי ומתי-סודו עמו. 
- 
-  
-== ט == 
- 
-ויהי, ויהי, ויהי / כבוא בן-המלך אל-האי – 
- 
-פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר,​ יצרהו אל כאישון,​ / ויט אליו שלום כנהר פישון, / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-יתרון במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר. 
- 
-ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים תמד צונן על-צפיחיות בכרכם, / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​ 
- 
-"​הערבו לך מטעמי המלך, בן-חמדות?"​ 
- 
-ויען בן-המלך בהשתחויות ובקדות:​ 
- 
-"​ירום כבוד-המלך עד-שמים לרום! / כלום חסר שלחן המלך מאום? / כלו נעים וערב אין בו פחתת ומום, / ואולם לפי עניות דעתי המ... ​ המ..."​ 
- 
-"מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום. 
- 
-ויען בן-המלך,​ ופניו השתנו ככרום: 
- 
-"​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​ 
- 
-ויתמה המלך: "​איך אמרת? שום?"​ 
- 
-וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים. 
- 
-והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / ברוך שככה-לו בעולמו!"​ 
- 
-והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר: 
- 
-"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / רם זלות ושבלול תמס ילך, / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית וזקנקן;​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​ 
- 
-  
-== י == 
- 
-ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / ותפרחנה עצמותיו,​ ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / עשרה דברים נאמרו בשום: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת). 
- 
-ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם. 
- 
-וישבו הזקנים שבת דוגרת על-ביצה,​ / ויעמיקו חקר ויבקשו עצה, / ויחליקו זקן מהדר ומגדל, / ויקמטו מצח ויחתרו באגדל, / לדעת מה-דבר-הסגלה מכל-סגלה,​ / הראוי לבן-המלך להיות לו גמולה, / ואשר בלי-צל-ספק וספק-ספק / חפץ לבו ישלים ורצונו יפק, / ואשר יאדיר גם-כבוד-המלך והעם / מנהר ועד-נהר ומים ועד-ים. 
- 
-עוד הזקנים אובדי עצות ועשתונות,​ / וזקן החרטמים התעורר כמקיץ משנות, / ויאמר: רבותי, מה ההתעשתות ומה השטות? / ומה העשתונות ומה העשתות?​ / הדבר פשוט בתכלית הפשטות! / הנה אתנו פה באי דבר-סגלה,​ / אין-כמהו ליקר בתבל כלה, – / הבה, נשיבנו מנחה חלף השום וננצל! / הטרם תדעו מה-הוא?​ – 
- 
-הלא הוא הבצל! 
- 
-הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / שפתים ישק משיב דברים נכחים! 
- 
-  
-== יא == 
- 
-ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר העברה, וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה נערם כחומה, / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים פחות וסגנים / רוכבים על-שבעים רכשים ואחשתרנים,​ / ובראש התהלוכה בכרה נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-טפסר,​ / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה כלולה, / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / מדה כנגד מדה, איפה שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן מזין ומתיג רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות בצלצלים,​ – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים. 
- 
-  
-== יב == 
- 
-ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו שך בעדו, / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / זולתי לכותב הדברים האלה לבדו. 
aluf/הטקסט.txt · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)