כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:הטקסט

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
aluf:הטקסט [2006/06/27 05:47]
israel גם לפרה עצמה מגיע ערך
aluf:הטקסט [2013/11/06 20:59] (הגרסה הנוכחית)
שורה 10: שורה 10:
 == א == == א ==
  
-בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / כ[[דת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!+בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / [[דת|כדת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!
  
    
שורה 30: שורה 30:
 עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / [[שוטרים|והשוטרים]] בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]]. עודנו זעף ופרתמים גדולים ורבים / חרדו לקראתו בכרכרות ובצבים,​ / בסוסים,​ בפרדים ובשנהבים,​ / ומקהלות נוגנים עם-שרים / רוכבים לפניהם על-שבעים עירים, / וכלי-זמר בימינם ובשמאלם / מרעימים נוראות בקולם, / מסוף העולם ועד-סוף העולם, / [[שוטרים|והשוטרים]] בוקעים בעם וקוראים:​ שימו רוח! – / עם יודעי תרועה מזה ומזה והם בתוך; / ויוליכו את-בן-המלך הארמונה אל-הזבח,​ / אשר הכין מלך האי לאורח הבא, / סעדה גדולה ורבה, / [[אחד משישים]] [[הסעודה בעולם הבא|בעולם הבא]].
  
-הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם [[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי [[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]],​ / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]];​ / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל [[חלב צפרים|בחלב צפרים]],​ / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]]. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון]] [[פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש [[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.+הוא בא הארמונה ומלך האי הופיע, / וימלא את-יד-האורח בגביע; / ויהי אך-טעם [[דם העינב|מדם-הענב]] / ותיפקחנה עיניו, / וירא את-שלחן המלך ואת-הסעדה,​ / את-כל-התכונה הרבה ואת כל-הכבדה:​ / בשר ודגים וכל-מטעמים,​ / דגי נהרות ודגת ימים, / צאצאי [[קישון ופישון]] ואוקינוס:​ / [[פלמודה]] [[ועפיאן|עפיאן]] [[אוקנוס|ואוקנוס]],​ / [[שפרנון]] [[קברנון|וקברנון]] וצלפח, – / ארך כל-דג אמתים וטפח, / ועין-הרטב כעין-[[פטדה|הפטדה]] [[נפך|והנפך]];​ / ובשר-תאוה,​ בשרים מבשרים שונים: / שלוים ויונים ופסיונים,​ / נא וצלי-אש ומבשל [[חלב צפרים|בחלב צפרים]],​ / [[עגל-רעי|ועגל-רעי]] [[מריא|ומריא]] [[אילת כרים|ואלית כרים]]. ​ / אין שלחן המלך חסר מאומה, / גם-[[קרקבן של צפיר דניאל|קרקבן של-צפיר דניאל]] [[לשון פרה אדמה|ולשון פרה אדמה]], / מלבד לחם חמדות, עוגות ורקיקים,​ / מקלעות חלות בכרכם ובצמוקים,​ / צפיחיות בדבש [[אספוגים|ואספוגים]] מתוקים,​ / ומלבד צבי ואיל ויחמור ודישון,​ / ויינות עתיקים מימות אדם הראשון,​ / [[יקבו של לוט|מיקבו של-לוט]] [[גתו של נח|ומגתו של-נח]]­­ – ­/ וישבו לאכל ולשתות ולשמח.
  
    
שורה 37: שורה 37:
 ויהי אחרי אכלם ואחרי שתה, / ומלך האי וכל-עדתו / יושבים את-אורחם הנעלה במסבם, / מתעטשים מריח [[קטרת]] ומטיבים לבם, / ועיני כלם חצין עצומות / מנעימות שבע ומשבע נעימות,​ / ויתעטש המלך וישאל את-אורחו כנימוס:​ ויהי אחרי אכלם ואחרי שתה, / ומלך האי וכל-עדתו / יושבים את-אורחם הנעלה במסבם, / מתעטשים מריח [[קטרת]] ומטיבים לבם, / ועיני כלם חצין עצומות / מנעימות שבע ומשבע נעימות,​ / ויתעטש המלך וישאל את-אורחו כנימוס:​
  
-"​הגידה-לי,​ אורחי ובן אחי! / הן חכם אתה [[איתן האזרחי|מאיתן האזרחי]] / וחכך יטעם כל-טעם,​ – / הערבה לך ארוחתי הפעם?"​+"​הגידה-לי,​ אורחי ובן אחי! / הן חכם אתה [[הימן ואיתן|מאיתן האזרחי]] / וחכך יטעם כל-טעם,​ – / הערבה לך ארוחתי הפעם?"​
  
 [[ויזורר]] בן-המלך גם הוא ויען / במתק שפתים ובענות נעם: [[ויזורר]] בן-המלך גם הוא ויען / במתק שפתים ובענות נעם:
שורה 49: שורה 49:
 ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר: ובן-המלך התגבר / ויכל לדבר:
  
-"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ... ​ בצלים!"​+"​ואולם באכלי את-הצלי,​ / רגע אחד נדמה-לי,​ / כאלו הוא חסר תבל מן-התבלים,​ / ואשאל את-טבחי ויאמר: בצ... ​ בצ...  ​[[בצלים ​ושומים|בצלים]]!"
  
 ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​ ולא הבינו המלך ופרתמיו מה-שחו,​ / כי לא-גדל האי את-הבצל ולא-הצמיחו,​ / ואיש מהם לא-ידע מה-מראהו ומה-טעמו וריחו, / ויאמרו אך התעטש בן-המלך – ויתעטשו גם-המה / עטישה שיש-בה מן-הא-השאלה והא-התמה:​
שורה 69: שורה 69:
 ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר: ויזורר בן-המלך גם-הוא ויאמר:
  
-"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / [[עומד על-ראשו ורגליו לשמים]],​ / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / [[והנחש מקנן בלבבו]],​ ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם [[קטרת|החלבנה והשחלת]],​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני [[לענה]]! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-[[מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו]], / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל ​[[מבצל]] בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​+"​ישגה מלכי כארז ויפרח כתמר! / הלא אתה קפת המדע ואסם הבינה, / ואיך לא-תדע את-הבצל ירק הגנה, / והוא פרי מפרי האדמה, / ידעהו כל-עבד וכל-אמה,​ / פרי עז ומר ואכזרי,​ מבני חריף למשפחת מררי, / עודנו באבו ילבש מכנסים,​ / [[עומד על-ראשו ורגליו לשמים]],​ / כמתהדר:​ '​ראו,​ כמה גדולים מעשי / וכמה ירקים מכנסי!'​ / ובגמלו יצא בתכריך זהבו, / [[והנחש מקנן בלבבו]],​ ובשרו פצלות פצלות לבנות / כמעשי הכתנות בתוך הכתנות,​ / מהן לבנות כלן ומהן לבנות ותכלת, / וטעמו כטעם [[קטרת|החלבנה והשחלת]],​ / כל-אוכלו חי יצעק: הושענא! / מר-לי מר, הרוני [[לענה]]! – / והמפשיטו והמפלחו דמע תדמע עינו; / על-כן לא-יאכלוהו השועים בעינו, / כי-מאכל דמעה לאביוניהם יתנוהו,​ / הם בפתם על-מרוריו יאכלוהו. ​ / ואשר יאכלנו חי לתאבון ולכסף, / יאכל ממנו כזית ואל יוסף, / פן-יעמד טעמו בפיו וריחו לא-יאסף. ​ / ואולם חי-מלכי אם-יש כבצל בכל-הירק / נותן טעם לשבח במרק, / וכי יתן ממנו בצלי אש – / וערב הצלי על-אחת שש; / כי כן משפט הפרי הזה וכן דתו: / מר הוא בחייו ומתוק במיתתו. ​ / ועתה אם-טובה ארצי בעיניך לטעם מפריה, / יצו אדוני המלך ועשה טבחי את-הבריה,​ / צלי-קדרה וצלי-אש וגחלים,​ / מתבל ומפלפל ובצל מבצל בבצלים,​ / וברית אתי לחם הלילה, / אתה וכל-שרי המעלה; / כי בהצטידי לדרך צויתי על הפרי הזה לקחתו, / והיה עם-טבחי ועשהו למלאכתו,​ / וגם הנה הוא באמתחתו. ​ / אל-נא ישיב אפוא המלך את-פני,​ / וטעמת הערב הזה מעט מעדני, / והיה אם-תכשר ברותי לפניך – והכשרת,​ / ואם-תנער ממנה כפיך – ונערת."​
  
 ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת. ויאמר המלך: כן תעשה כאשר דיברת.
שורה 98: שורה 98:
 == ז == == ז ==
  
-ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים חכמיו המחכמים,​ / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.+ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים ​[[חכמים מחוכמים|חכמיו המחכמים]], / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.
  
 וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה: וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה:
שורה 111: שורה 111:
 ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, [[אחותו אשר אהב]], / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב. ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, [[אחותו אשר אהב]], / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב.
  
-ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי לא-מלא בן-המלך פיו קדים, / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו!"​+ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי [[לא-מלא בן-המלך פיו קדים]], / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / [[הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו]]!" 
 + 
 +ושם בתוך הקרואים במשתה היין / בן אחד המלכים כמהו כאין, / כמעט לא-יראה לעין, / לא תאר לו ולא הדר, אברך דל וצנום / אבל לבו ער ושכלו לא-ינום,​ / וכשמעו דבר-הבצלים לא-מצא עוד מנוח, / כי-נתקעו הדברים בלבו כמסמר במח, / וככל אשר-הגה בם כן התאושש ויאמר: / הנה הביא זה בבצליו זהב כחמר, / ולמה לא-אעשה גם-אני כמהו? / הבה אנסה דבר – אולי אוכל עשהו! 
 + 
 +ויעש בסתר וישלח מלאכים חרש, לחקר באי-הפלאים כל-דבר עד-שרש. ​ / ומקץ ימים רבים אחרי התמהמהם,​ / שבו המלאכים אל-ארצם ואל-עמם,​ / ובפיהם לבן-המלך בשרת נחומים / לאמר: "​באנו אל-האי – והנה אין-בו שומים!"​ 
 + 
 +וישמע בן-המלך ולא הגיד לאביו ולאמו / ויצא אל-האי ומתי-סודו עמו. 
 + 
 +  
 +== ט == 
 + 
 +ויהי, ויהי, ויהי / כבוא בן-המלך אל-האי – 
 + 
 +פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר,​ [[יצרהו אל כאישון]],​ / [[ויט אליו שלום כנהר פישון]],​ / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-[[יתרון]] במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר. 
 + 
 +ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים [[תמד]] צונן על-צפיחיות [[כרכם|בכרכם]],​ / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​ 
 + 
 +"​הערבו לך מטעמי המלך, בן-חמדות?"​ 
 + 
 +ויען בן-המלך בהשתחויות ובקדות:​ 
 + 
 +"​ירום כבוד-המלך עד-שמים לרום! / כלום חסר שלחן המלך מאום? / כלו נעים וערב אין בו פחתת ומום, / ואולם לפי עניות דעתי המ... ​ המ..."​ 
 + 
 +"מה אמרת?"​ – שאל המלך ויהי כמקיץ פתאם מנום. 
 + 
 +ויען בן-המלך,​ [[כרום זלות|ופניו השתנו ככרום]]:​ 
 + 
 +"​אני?​ – לא-אמרתי כלום! / וכי מי-אני כי-אדבר ואנאם נאם? / לא-אמרתי כי-אם לו-הואיל הטבח שום / בתוך הצלי הנפלא מעט שום, / כי עתה נדף ריחו מלא כל-היקום..."​ 
 + 
 +ויתמה המלך: "​איך אמרת? שום?"​ 
 + 
 +וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים. 
 + 
 +והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / [[ברוך שככה לו בעולמו|ברוך שככה-לו בעולמו]]!"​ 
 + 
 +והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר: 
 + 
 +"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו [[הר המור|כהר-המור]],​ / והיה [[ריחו כלבנון]] [[כמור דרור|וכמר-דרור]],​ / ומי אני, [[חמור בן-חמור]],​ / [[כרום זלות|רם זלות]] [[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי [[מצודת הבינה|במצודת הבינה]],​ / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית [[בצלצלים|וזקנקן]];​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​ 
 + 
 +  
 +== י == 
 + 
 +ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / [[ותפרחנה עצמותיו]],​ ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / [[עשרה דברים נאמרו בשום]]: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת). 
 + 
 +ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם. 
 + 
 +וישבו הזקנים שבת דוגרת על-ביצה,​ / ויעמיקו חקר ויבקשו עצה, / ויחליקו זקן מהדר ומגדל, / ויקמטו מצח ויחתרו באגדל, / לדעת מה-דבר-הסגלה מכל-סגלה,​ / הראוי לבן-המלך להיות לו גמולה, / ואשר בלי-צל-ספק וספק-ספק / חפץ לבו ישלים ורצונו יפק, / ואשר יאדיר גם-כבוד-המלך והעם / [[מנהר ועד-נהר ומים ועד-ים]]. 
 + 
 +עוד הזקנים אובדי עצות ועשתונות,​ / וזקן החרטמים התעורר כמקיץ משנות, / ויאמר: רבותי, מה ההתעשתות ומה השטות? / ומה העשתונות ומה העשתות?​ / הדבר פשוט בתכלית הפשטות! / הנה אתנו פה באי דבר-סגלה,​ / אין-כמהו ליקר בתבל כלה, – / הבה, נשיבנו מנחה חלף השום וננצל! / הטרם תדעו מה-הוא?​ – 
 + 
 +[[הלא הוא הבצל!]] 
 + 
 +הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / [[שפתים ישק]] משיב דברים נכחים! 
 + 
 +  
 +== יא == 
 + 
 +ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר [[עברה|העברה]],​ וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה [[נערם כחומה]],​ / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים [[פחות]] וסגנים / רוכבים על-שבעים [[רכשים]] [[אחשתרנים|ואחשתרנים]],​ / ובראש התהלוכה [[בכרה]] נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-[[טפסר]],​ / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה [[כלולה]],​ / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / [[מדה כנגד מדה]], [[איפה]] שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן [[מזין ומתיג]] רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / [[ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו]]! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות [[בצלצלים]],​ – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים. 
 + 
 +  
 +== יב == 
 + 
 +ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו [[שך בעדו]], / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / [[זולתי לכותב הדברים האלה לבדו]].
  
-ושם בתוך הקרואים במשתה היין / בן אחד המלכים כמהו כאין, / כמעט לא-יראה לעין, / לא תאר לו ולא הדר, אברך ד 
aluf/הטקסט.1151376459.txt.gz · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)