כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:הטקסט

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
הגירסה הבאה
הגירסה הקודמת
aluf:הטקסט [2006/07/01 08:58]
ריש_לקיש
aluf:הטקסט [2013/11/06 20:59] (הגרסה הנוכחית)
שורה 10: שורה 10:
 == א == == א ==
  
-בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / כ[[דת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן האתון שנבראת בין השמשות|חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!+בן אחד המלכים יצא בארץ לשוטו, / למען אסף חכמה ודעת ולשימן אל-ילקוטו,​ / [[דת|כדת]] לכל-בני-המלכים,​ / השלמים והטובים והמברכים,​ / ויעבר בן-המלך בכל-חמש היבשות,​ / ויתר את- הארצות הישנות והחדשות,​ / ויקרע את-כל-[[שבעת הימים]],​ / ויצלח את-כל-הנהרות ואת כל-האגמים,​ / וגם אל-האיים הרחוקים הגיע, / ועד [[מעבר להרי החשך]] הבקיע, / וידרך בנעליו [[ציה|ציות]] [[ארץ תלאובות|וארץ תלאובות]],​ / ויאסף חכמה ודעת [[כאסף ביצים עזובות]],​ / לא הניח קטנה וגדולה אשר לא-אסף,​ / ויחכם וישכל [[הימן ואיתן|מהימן]] [[אסף|ומאסף]],​ / ומדי צאתו ומדי באו, / דבר בחכמה על-עולם ומלאו, / ולהבדיל בין הלבן ובין השחור, / בין [[חמור בן-אתונות]] ובין [[חמר-מרת]],​ / ובין יינות קפריסין ובין מימי פרת, / סוף דבר, בחור [[בן-חיל]] [[בן פרת|ובן פרת]]!
  
    
שורה 98: שורה 98:
 == ז == == ז ==
  
-ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים חכמיו המחכמים,​ / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.+ומלך האי, יברך אלהים פעל ידיו, / קבל את-המנחה ויצו עליה את-עבדיו / לשימה למשמרת במבחר האסמים / עם-צרורות המור וראשי הבשמים. ​ / וממחרת היום קרא לשבעים ​[[חכמים מחוכמים|חכמיו המחכמים]], / ויאמר: אתם ראיתם את-הגמולה,​ / אשר גמל בן-המלך את-ארצנו וגבולה,​ / בהוסיפו פרי על-פריה ובהרבותו יבולה, / ועתה, דעו וראו מה-יעשה לו יקר וגדלה, / ושמעו האיים וידעה הארץ כלה, / כי אין-כמלככם נאמן לשלם שכר פעלה.
  
 וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה: וזקן-החכמים,​ יועץ פלא [[אחיתפל|כאחיתפל]],​ / מחו [[יורה כחץ]] ושכלו ברק במו-אפל,​ / אשר לו [[הבטן המלאה]] ולו הקרחת, / מהר וינח אצבע על-הפדחת,​ / וכהתבוננו כמו-רגע ויקרא פתאם בשמחה:
שורה 111: שורה 111:
 ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, [[אחותו אשר אהב]], / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב. ויהי מקץ כך וכך ימים ושעות ורגעים ודקים / (כי כן ימנו את-עתות בני-המלכים הענגים והרכים / בצאתם למסעיהם במרחקים) / ובכן ויהי מקץ כך וכך עתים לצאתו, / ובן-המלך שב בתרועה לביתו, / והוא עמוס בחכמה ובתבונה ובכל-מסה / כדי-עשרים צמדי בקר למשא, / ויעש משתה ויקרא לבני-המלכים משכניו,​ / ובשבתם על-גביעים מלאים דם-ענב,​ / ספר להם את-כל-היקר אשר ראו עיניו / באיי הים ובכל-ארצות מסעיו, / ואת-כל-פרשת קורותיו ופגעיו,​ / ואת-כל-הבארות אשר מהן שאב / מלא דלייו חכמה, [[אחותו אשר אהב]], / ואחרון אחרון – דבר הבצלים והזהב.
  
-ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי לא-מלא בן-המלך פיו קדים, / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו!"​+ולמען דעת כל-האורחים הנחמדים,​ / כי [[לא-מלא בן-המלך פיו קדים]], / ויצו להביא את-שק-האדרכמונים אל-האולם,​ וישטחם על-השלחן לעיני הקרואים כלם / וימששום הקרואים ויאזינו לצלצולם,​ / אחרי-כן קראו וישנו את-כתב-העדות,​ / (ואם מרב סבא, לשונם התנהלה קצת בכבדות) / ויראו כי אכן עשה בן-המלך גדולות,​ / ויריעו לעמתו בקולי-קולות:​ / "​יחי אלוף בצלות, כבוד והוד לו! / [[הללוהו בגבורותיו,​ הללוהו כרב גדלו]]!"
  
 ושם בתוך הקרואים במשתה היין / בן אחד המלכים כמהו כאין, / כמעט לא-יראה לעין, / לא תאר לו ולא הדר, אברך דל וצנום / אבל לבו ער ושכלו לא-ינום,​ / וכשמעו דבר-הבצלים לא-מצא עוד מנוח, / כי-נתקעו הדברים בלבו כמסמר במח, / וככל אשר-הגה בם כן התאושש ויאמר: / הנה הביא זה בבצליו זהב כחמר, / ולמה לא-אעשה גם-אני כמהו? / הבה אנסה דבר – אולי אוכל עשהו! ושם בתוך הקרואים במשתה היין / בן אחד המלכים כמהו כאין, / כמעט לא-יראה לעין, / לא תאר לו ולא הדר, אברך דל וצנום / אבל לבו ער ושכלו לא-ינום,​ / וכשמעו דבר-הבצלים לא-מצא עוד מנוח, / כי-נתקעו הדברים בלבו כמסמר במח, / וככל אשר-הגה בם כן התאושש ויאמר: / הנה הביא זה בבצליו זהב כחמר, / ולמה לא-אעשה גם-אני כמהו? / הבה אנסה דבר – אולי אוכל עשהו!
שורה 124: שורה 124:
 ויהי, ויהי, ויהי / כבוא בן-המלך אל-האי – ויהי, ויהי, ויהי / כבוא בן-המלך אל-האי –
  
-פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר,​ יצרהו אל כאישון,​ / ויט אליו שלום כנהר פישון, / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-יתרון במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר.+פה יקרא הקורא את הכתוב בבן-המלך הראשון,​ / והמחבר, ​[[יצרהו אל כאישון]], / [[ויט אליו שלום כנהר פישון]], / ילך-לו לפי-שעה לישון, / כי מה-[[יתרון]] במשנה דברים ובכפל לשון? / סוף דבר, גם לבן-מלך זה, יאריך אלהים שניו, / נעשה ככבוד אשר-נעשה לשלפניו,​ / ויקבלו אנשי-האי בתרועה גדולה את-פניו,​ / ומשתה ערכו לו בארמון המלך הנהדר, / הכל כאשר לכל, דבר לא-נעדר.
  
 ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים [[תמד]] צונן על-צפיחיות [[כרכם|בכרכם]],​ / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​ ויהי אחרי אכל ואחרי שתה, / ומלך האי ואורחו וכל-עדתו / יושבים יחד שבת נחת במסבם, / משיחים נעימות ומטיבים לבם / כמשפט המלכים אחרי-הסעדה וכדרכם:​ / גומעים [[תמד]] צונן על-צפיחיות [[כרכם|בכרכם]],​ / מפצחים בטנים ולועסים גרוגרות וצימוקים,​ / ועוד כאלה זני מרקחים ותפנוקים,​ / ובפיהם תקועים קני-מקטרות ארכים, / ועתר ענן-הקטרת עולה ומתמר, / מסתלסל בהדר לקול מנגן ומזמר – / וישאל המלך את-אורחו בחן ובידידת:​
שורה 144: שורה 144:
 וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים. וגם השרים שמעו ולא הבינו מאום, / כי מעולם לא-ראו שומים ולא ידעו טעמם, / לא שם לשום ולא זכר לו בארצם ובעמם. ​ / וירא בן-המלך,​ כי לשוא ישחית דבריו / באזני המלך ובאזני שריו, / וירץ את-עבדיו אל-המזוה,​ / ויביאו מלא-תרמיל מן-הבשם הנאוה, / ראשי שומים נאים ומבחרים,​ / וישפכום כרי אחד לפני המלך והשרים.
  
-והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / ברוך שככה-לו בעולמו!"​+והמסבים ממששים את-השום ומשתאים,​ / וקוראים:​ "​פלאי-פלאים פלאי-פלאים! / ראו שוקו, ראו בטנו, ראו זקנו ושפמו! / [[ברוך שככה לו בעולמו|ברוך שככה-לו בעולמו]]!"
  
 והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר: והמלך נתן עינו בגדל החרטמים,​ הוא חכם הרזים וערום-הערומים,​ / אשר לו החטם המיבל, המצמיח גרגרים אדמים, / וכל-משפטי-פיו כמשפט האורים והתמים. ​ / וירם האשף תרומה מכרי השומים,​ / קלח נאה ומשבח מלא זקן וכרס, / ויניחהו על-פסת ידו כהשכב תינוק בערש, / ויבדק את-הקלח בדק ושנה, / משמש בראשו ופשפש בזקנו, / ובחן שבעתים ירכו, בטנו וקנו; / ותמעט בעיניו כל-הבחינה אשר בחנו, / ויפרדנו גם-פרד לפרדותיו,​ / ובקחתו צלע אחת מצלעותיו,​ / ויקרע מעליה בצפרן אגדלו את-גלדה,​ / ויפשיטנה ערמה כיום הולדה, / מחשף הלבן וערות בשרה, / ותגל הצלע בכל-זהרה,​ / יחידה, תמה, נקיה וברה, / ועינה כעין הפנינה היקרה, / או כשן התמימה בשפתי העז והפרה; / ויהי אך-עלה ריח ניחוחה באף האשף, / ויבהל זה לנחיריו שחק טבק וישאף, / מנה יפה, מנה אחת אפים, / מזה ומזה, מלא שתי-הנחירים,​ / ויתעטש ותארנה עיניו ויאמר לאמר:
  
-"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו כהר-המור,​ / והיה ריחו כלבנון וכמר-דרור,​ / ומי אני, חמור בן-חמור,​ / [[כרום זלות|רם זלות]] [[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי במצודת הבינה, / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית [[זקנקן|וזקנקן]];​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​+"​הנותן תשועה למלכים הוא ישמר / את-אדוני ומלכי וינשאהו ​[[הר המור|כהר-המור]], / והיה ​[[ריחו כלבנון]] [[כמור דרור|וכמר-דרור]], / ומי אני, ​[[חמור בן-חמור]], / [[כרום זלות|רם זלות]] [[שבלול תמס ילך|ושבלול תמס ילך]], / כי-אבא לדון לפני המלך? / ואולם אחרי דקות העיון והבחינה,​ / ראה זה העליתי ​[[מצודת הבינה|במצודת הבינה]], / כי הפרי המיחש הזה, על-פי סמנים לרב, / אח קטן הוא לבצל או שארו הקרוב, כי כן ילבש גם-הפרי הזה מעילים,​ / כמשפט הבצל, בן-המלכים והאצילים:​ / ואם המעיט-לו אלהים מאחיו הבכור בגדים וגלדים,​ / העדיפו עליו ביתר הסגלות והחסדים;​ / כי תחת הקלפות הרבה לו "​תוך"​ / ויתן ללבבו צחצחות וזך, / והוד והדר שוה עליו, / בתתו לו בשר צח כחלב, / ויעטרהו לתפארת בלרית [[בצלצלים|וזקנקן]];​ / ואם לא הדור הוא בלבושיו – אל-תסתכל בקנקן; / האדם יראה לעינים – לא כן אלהים: / יש מלכלך מבחוץ ונאה מבפנים;​ / גם-אני חטמי יגד-לי,​ והוא מנסה ובקי, / כי חריף זה הקטן מאחיו הגא והנקי. ​ / סוף דבר, שני אחים הם גם בפרידתם,​ / ואם לא ראי זה כראי זה – אחת דתם, / הצד השוה בשניהם – צחנתם, / את אשר-בחנתי וחקרתי ולמדתי,​ / אותה מאדוני המלך לא-כחדתי,​ / ואני כאשר עבדתי את-מלכי באמונה עבדתי."​
  
    
 == י == == י ==
  
-ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / ותפרחנה עצמותיו,​ ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / [[עשרה דברים נאמרו בשום]]: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת).+ודבר-המלך נעשה מהרה, / ויכינו למחר את-הכרה,​ / וינסו את-השום בצלי-הקדרה,​ / והנה אמת נכון דבר בן-המלך האורח: / לא-בא כבשם הזה לטעם ולריח, / ובאכל המלך מן-הצלי המתבל בשומים,​ / [[ותפרחנה עצמותיו]], ויהי כאילו מלאו עלומים,​ / וגם גרגרי-השני באף גדל-החרטמים,​ / צהלו מדשן ויהיו אדמים אדמים / ועינם כעין-אשכל האלגמים / (וכבר בדברי חכמי קדומים / בכתב-אמת מפרש רשום: / [[עשרה דברים נאמרו בשום]]: מצהיל הפנים ומאיר העינים / והורג את-הכינים בבני-מעים,​ / וגומר וגומר וגומר אחת לאחת, / עין בדבריהם ותמצא נחת).
  
 ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם. ולא אחר המלך מעשהו גם-הפעם,​ / וכל-שריו ויועציו שבעים זקנים משיבי טעם / נכנסו בדבר-מלך בו בלילה / לישיבה גדולה, לישיבה של-מעלה,​ / להועץ מה-יקר וגדלה ושילומים / ינתנו לבן-המלך איש-השומים,​ / חלף הפרי הנפלא אשר הביא בגבולם,​ / לברך-בו אדמתם ולהעשיר יבולם, / וידעו העמים והלשונות כלם, / כי פעל אדם – ישלם.
שורה 163: שורה 163:
 [[הלא הוא הבצל!]] [[הלא הוא הבצל!]]
  
-הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / שפתים ישק משיב דברים נכחים!+הדבר יצא מפי החרטם – והזקנים כף מוחאים:​ / [[שפתים ישק]] משיב דברים נכחים!
  
    
 == יא == == יא ==
  
-ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר העברה, וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה נערם כחומה, / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים פחות וסגנים / רוכבים על-שבעים רכשים ואחשתרנים,​ / ובראש התהלוכה בכרה נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-[[טפסר]],​ / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה כלולה, / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / מדה כנגד מדה, איפה שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן [[מזין ומתיג]] רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות [[בצלצלים]],​ – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים.+ויהי ביום השלישי ויהמו הפעמונים,​ / וכל-אנשי-האי המונים המונים,​ / מתומך המטאטא ועד-תומך הפלך, / נדחפו החוצה בדבר שר חצי-הפלך,​ / לעשות כבוד ויקר לבן-המלך / ולשלחו מן-האי,​ עקב כל-הגדולות,​ / ברעם תפים ובסערת מחולות. ​ / ותעבר ​[[עברה|העברה]], וכל-הקריה הומה: / העם מזה ומזה ​[[נערם כחומה]], / ובן-המלך – לפניו תשתחוה כל-קומה – / רוכב בתוך על-אתונו הצחורה רומה, / ומסביב לו שבעים ​[[פחות]] וסגנים / רוכבים על-שבעים ​[[רכשים]] [[אחשתרנים|ואחשתרנים]], / ובראש התהלוכה ​[[בכרה]] נאוה וקלה / צועדת מעדנות מקשטת ככלה, / מובלת לאיטה, נהוגה באפסר / ביד-[[אחשדרפן]] או ביד-[[טפסר]],​ / נושאת בהדר משאת הסגלה, מנחת המלך לחתן-הכבוד והגדלה:​ / אמתחת משי יקרה בהדרה ​[[כלולה]], / רקומה זהב ומלאה בצלים כלה, / [[מדה כנגד מדה]][[איפה]] שלמה ושקולה;​ / ומגלת-קלף,​ היא אגרת התעודה,​ / חתומה בטבעת המלך ובאותיות זהב רפודה, / אל-האמתחת בפתיל תכלת צמודה, / ועליה בכתב אמן [[מזין ומתיג]] רשום: / אות-כבוד ויקר לאלוף שום! – / והכרוזים עוברים בעם עבר וקרוא: / [[ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו]]! / וכל-העם מקטנם ועד-גדולם / מריעים לעמת בן-המלך בקולם: / "​יחי בן-המלך אלוף-שום לעולם! / צאתך לחיים טובים ולשלום!"​ – / והפעמונים עודם הומים המה והלם, / ומראשי המגדלים מנפנפים הדגלים,​ / וגבירות מראשי טירות ממטירות בצלים, / ובראשן כלילי-פאר:​ מקלעות [[בצלצלים]],​ – / והתפים מרעימים והצלצלים מצלצלים.
  
    
 == יב == == יב ==
  
-ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו שך בעדו, / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / [[זולתי לכותב הדברים האלה לבדו]].+ובן-המלך שב אל-ביתו – ובידו טובו, / ולא-ידע איש בצאתו ובשובו,​ / כי מאז שב מדרכו ​[[שך בעדו]], / וילבש דממה ועצב כמדו, / ולא-גלה לאיש בעולם סודו, / [[זולתי לכותב הדברים האלה לבדו]].
  
aluf/הטקסט.1151733489.txt.gz · מועד השינוי האחרון: 2013/11/06 20:59 (עריכה חיצונית)