כלים של משתמש

כלים של אתר


aluf:יורה_כחץ

הבדלים

כאן מוצגים ההבדלים בין הגרסה שנבחרה והגרסה הנוכחית של הדף.

קישור לתצוגה השוואה זו

גירסה קודמת בשני הצדדים הגירסה הקודמת
aluf:יורה_כחץ [2006/06/30 14:21]
ריש_לקיש ואידך זיל גמור
aluf:יורה_כחץ [2013/11/06 21:27] (הגרסה הנוכחית)
שורה 1: שורה 1:
 +שימו לב:
 +
 +"​אמר שמואל: 'כל שכבת זרע שאין כל גופו מרגיש בה - אינה מטמאה';​ מאי טעמא? – '​שכבת זרע'​ אמר רחמנא: בראויה להזריע. מיתיבי:​ '​היה מהרהר בלילה ועמד ומצא בשרו (אברו) חם – טמא (שמא יצא ממנו קרי)'​ (ואמאי?​ והא לא ארגיש)?​! תרגמא רב הונא: במשמש מטתו בחלומו (דאי נפק ודאי ארגיש),​ דאי אפשר לשמש בלא הרגשה. לישנא אחרינא:​ אמר שמואל: 'כל שכבת זרע שאינו יורה כחץ - אינה מטמאה'​. מאי איכא בין האי לישנא להאי לישנא? איכא בינייהו נעקרה בהרגשה ויצאה שלא בהרגשה (דאינו יורה כחץ). ​
 +מילתא דפשיטא ליה לשמואל מיבעיא ליה לרבא*, דבעי רבא: נעקרה בהרגשה ויצתה שלא בהרגשה מהו? תא שמע: '​בעל קרי שטבל ולא הטיל מים, לכשיטיל מים – טמא (דנשתייר מן הקרי ויוצא עכשיו)'​!?​ שאני התם, דרובה בהרגשה נפק (ואף על גב דלא נפיק בהרגשה - הואיל ומעיקרא איעקר בהרגשה). לישנא אחרינא אמרי לה: אמר שמואל: 'כל שכבת זרע שאינו יורה כחץ אינה מזרעת';​ אזרועי הוא דלא מזרעא, הא טמויי מטמיא, שנאמר (דברים כג,יא) כי יהיה בך איש אשר לא יהיה טהור מקרה [לילה ויצא אל מחוץ למחנה לא יבא אל תוך המחנה] - אפילו קרי בעולם."​
 +
 +זה מנידה מ"​ג. ​
 +
 +אצל הרמב"​ם,​ משנה תורה אישות ט"ו:
 +
 +"​שהת עשר שנים ולא ילדה, והרי הוא יורה שכבת זרע כחץ -- חזקת החולי ממנה, ותצא שלא בכתובה. ויש לה תוספת -- לא תהיה זו פחותה מאיילונית שלא הכיר בה, שיש לה תוספת, כמו שיתבאר. ואם אינו יורה כחץ, חזקת החולי ממנו בלבד, וכשיוציא,​ ייתן הכתובה כולה עיקר ותוספת."​
 +
 +ובמילים אחרות: "​יורה כחץ"​ הוא ביטוי שמשמעו פולט זרע בעת האורגזמה. חז"​ל משתמשים בביטוי הזה בעת דיון מביך להפליא על שאלה חשובה: האם פליטת זרע בעת השינה מטמאת. על פי ר' שמואל מכיון שפליטת זרע שאינה "​יורה כחץ"​ אינה יכולה להזריע אישה, היא גם לא מטמאת. ואז עולה השאלה מה אם מי שהיה לו קרי לילה, ואז הלך להשתין,​ האם זה נחשב "​יורה כחץ"?​ לבסוף הם מגיעים למסקה שכל קרי מטמא, ואידך זיל גמור.
 +
 +הרמב"​ם מסביר שאם גבר "​יורה כחץ"​ ואין לו ילדים, כנראה שאשתו עקרה והוא יכול לגרש אותה בלי לשלם לה כתובתה,​ אבל אם הוא אינו "​יורה כחץ",​ סימן שהוא העקר, ואם הוא מגרש אותה עליו לשלם לה כדין. לא עלינו.
 +
 + --- //​[[ריש_לקיש|גדזוקוס ארכיליסטימוס]] 2006/06/30 14:07//
 +